Arrangementer
Kommende
Hvordan kan vi legge til rette for at studentene prioriterer fysisk oppmøte til undervisning? På REAL Undervisning løfter vi dette spørsmålet, og inviterer til inspirerende foredrag og samtaler om et godt læringsmiljø.
To increase the attention towards quality in higher education, we invite foreign MN teachers to a seminar on MN teaching culture, learning environment and how to create a fruitful community of teaching practice. Save the date, more info will come.
REAL gruppelærerstart er et seminar for studenter og ansatte som er gruppelærere i emner ved MN. Seminaret gir inspirasjon og gode verktøy for å komme i gang med et godt læringsmiljø i gruppetimene allerede fra start. Hold av datoen, mer info kommer.
Tidligere
Under REAL prat i mars fant vi ut at det er veldig få som benytter seg av KI i undervisningen ved MN. Kanskje ikke uventet siden dette fortsatt er et nytt og ukjent verktøy. I denne REALe praten ønsker vi å se litt nærmere på noen forslag til slike aktiviteter.
Ønsker du å bli en bedre foredragsholder? Forbereder du et innlegg til en konferanse, disputas eller møte på lokalbiblioteket, som du ønsker tilbakemelding på? Da er dette verkstedet for deg.
Skriver du en kronikk eller populærvitenskapelig tekst? Dette skriveverkstedet er for deg som vil ha tips om skriving for allmennheten og som vil utvikle teksten din i et felleskap med skrivende kollegaer.
Under REAL undervisning i januar opplevde vi at mange hadde synspunkter og et ønske om å snakke mer om hvordan vi kan og bør bruke generativ kunstig intelligens på MN. Vi inviterer til en REAL prat om bruk av GPT UiO i undervisningen.
Har du en plan, ide eller drøm om å skrive en faglitterær bok? I dette verkstedet får du vite hvordan du skriver en god prosjektsøknad for å få midler til bokskrivingen, og du får tips til hvordan du kan utvikle ditt eget bokprosjekt.
Et godt læringsmiljø legger grunnlaget for læring, og gruppelærerne har en viktig rolle for å bidra til å skape dette læringsmiljøet. Nå får gruppelærerne sin egen kick-start på semesteret.
Kunstig intelligens (KI) har tatt utdanningssektoren med storm, og selv ett år etter at KI ble allemannseie er det fremdeles mange som kjenner en usikkerhet knyttet til god bruk av KI i undervisning og læring.
I vårens utgave av REAL undervisning tar vi en fot i bakken og får oversikt over hva KI egentlig er og ser på ulike KI verktøy. I tillegg setter vi fokus på hvordan vi kan bruke det på lovlig måte og hvordan KI kan bli vår nye læringsassistent.
Skriver du en kronikk eller populærvitenskapelig tekst? Dette skriveverkstedet er for deg som vil ha tips om skriving for allmennheten og som vil utvikle teksten din i et felleskap med skrivende kollegaer.
MN-fakultetet lyser ut midler for å heve studiekvaliteten. Lurer du på hva slags prosjekter du kan søke på? Vi tar en REAL Prat for å dele erfaringer og for inspirasjon til å søke.
Ønsker du å bli en bedre foredragsholder? Forbereder du et innlegg til en konferanse, disputas eller møte på lokalbiblioteket, som du ønsker tilbakemelding på? Da er dette verkstedet for deg.
Hvordan mestre aktiv læring i store grupper? SCALE -UP er en metode for å få aktiv læring til å fungere i større grupper.
Kom og se film og live innspilling av podcasten "Under Kappa" i auditorium 4 på Realfagsbiblioteket den 16. oktober, kl. 17. Vi skal spille inn en episode om fysikken og biologien bak superhelten Thor, og deretter se Thor: Ragnarok.
Et godt læringsmiljø legger grunnlaget for læring, og gruppelærerne har en viktig rolle for å bidra til å skape dette læringsmiljøet. Nå får gruppelærerne sin egen kick-start på semesteret.
Every year in August and January we arrange REAL undervisning and REAL teaching as a kick-start of the semester with focus on teaching and learning.
Kunstig intelligens og språkmodeller som ChatGPT har preget vårsemesteret mer enn vi kunne forestille oss da det skyllet innover oss som en tsunami julen 2022. Kunstig intelligens vil infiltrere våre liv og vårt virke, og det betyr at vi må tenke både nytt og annerledes om vår utdanning. Hvordan kan aktiv læring se ut i lys av kunstig intelligens?
Alle våre studieprogram krever enten R2 eller R1/S1+S2 fra videregående skole.
Med Kunnskapsløftet LK20 endret læreplanene i matematikkfagene seg betraktelig. Hvilke forkunnskaper kan vi forvente at studentene har når de første studentene med nye læreplaner i matematikk kommer til våre studieprogrammer fra høsten 2023?
Flest mulig skal lære mest mulig var Cathrines filosofi. Cathrine var fysiker, didaktiker, lektor og lærebokforfatter og hun hadde inderlig engasjement for læring. I dette seminaret skal vi feire og minnes Cathrine for den hun var og det hun stod for.
Matematisk-naturvitenskapelig fakultet på UiO og Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på OsloMet ønsker å etablere et nettverk for lærerutdannere som underviser lærerstudenter for trinn 1.-13. (grunnskole og vgs) i programmering i matematikk, naturvitenskap og teknologi. Målet med nettverket er å bidra til kunnskap- og erfaringsutveksling mellom de ulike lærerutdanningsinstitusjonene om undervisning og FoU knyttet til programmering i realfag.
Det er fort gjort å la seg blende av alle mulighetene moderne språkmodeller som ChatGPT fører med seg, men det er ikke til å komme fra at de også byr på visse utfordringer i høyere utdanning, spesielt knyttet til undervisning og vurdering.
Jessica Lönn-Stensrud talks about her method for communication at the Communication Forum at MN at the Science Library, where you can meet colleagues with an interest in communication, for mutual inspiration and exchange of experience.
Kom og se Thomas mot Thomas i Store fy den 27.mars kl. 17.00. Etter filmen blir det liveinnspilling av podkasten God fysikk. Her har podkastvert Ida Storehaug med seg Are Raklev og Anders Kvellestad for å diskutere tolkninger av kvantefysikk.