REAL utdanning

Velkommen til en dag med erfaringsdeling der instituttene får vise fram alt det gode som skjer i tilknytning til undervisning. 

 

0900 – 0915       Innledning ved Solveig Kristensen, studiedekan

                           Sentre som ressurs for utdanningsutvikling

0915 – 0925       Det nyetablerte Senter for læring og utdanning (SLU) ved konstituert leder Bjørn Stensaker , UV-fakultetet

0925 – 0935       Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (KURT) ved Cathrine W. Tellefsen, MN-fakultetet og Fysisk institutt

0935 - 0945       Center for Computing in Science Education (CCSE) ved Anders Malthe-Sørenssen, Fysisk institutt

0945 - 1010        Paneldebatt med de tre innlederne om hvordan sentrene kan bidra til å heve utdanningskvaliteten ved MN, UiO.

1010 – 1025       Pause

Utvikling av utdanning

1025-1045          Beregninger inn i bioutdanningen fra 1. semester ved Lex Nederbragt, Institutt for biovitenskap

1045-1105          Nytt grunnemne i geofag ved Karianne Lilleøren Staalesen, Institutt for geovitenskap

1105-1125          3D printing i mekanikkundervisning, en vei til studentaktiv og forskningsbasert undervisning ved Andreas Carlson,     Matematisk institutt

1125-1135          Akademisk dannelse, plagieringsvaksinasjon og andre undervisningstilbud ved Heidi S. Konestabo, Realfagsbiblioteket

1135 – 1215       Lunsj

1215-1300          Studentaktive læringsformer innen biovitenskap (Tone Gregers), matematikk (Inger Christin Borge) og fysikk (Henrik Bjoner Lie).

                              Paneldiskusjon med innlederne om erfaringene.

1300-1320          Hvordan få undervisningen i astrofysikk til å ta av  ved Frode Hansen, Institutt for astrofysikk

1320 – 1345       Pause

1345-1405          Systematisk utvikling av grunnemnet i informatikk ved Siri Moe Jensen og Henrik Løvold, Institutt for informatikk

1405-1425          Hvordan gjøre kvantefysikk forståelse for elever og studenter. Erfaringer fra det studentaktiv forskningsprosjektet Relekvant ved Susanne Viefers og Maria Vetleseter Bøe, Fysisk institutt

1425 -1445         «Flipped classroom» – uten å bli svimmel ved Anders Vik, Farmasøytisk institutt

1445 - 1500        Avslutning og oppsummering Ved Kristian Prytz (Institutt for bovitenskap) og Knut Mørken (Matematisk institutt og MN fakultetet)

PÅMELDING

Målgruppe: Alle ansatte som er involvert i utdanning.

Arrangør

MN-fakultetet
Publisert 16. okt. 2018 14:40