REAL Prat - hvordan kan AI styrke undervisninga i realfag og teknologi?

Det er fort gjort å la seg blende av alle mulighetene moderne språkmodeller som ChatGPT fører med seg, men det er ikke til å komme fra at de også byr på visse utfordringer i høyere utdanning, spesielt knyttet til undervisning og vurdering.

Bildet viser en robot som lærer et barn å spille fiolin inne i en labyrint

Kan kunstig intelligens styrke læringa?

Undervisning og vurdering henger tett sammen, og til enhver tid er det viktig at studentene vurderes på en sånn måte at de får vist hva de er trent på gjennom undervisningen.

Med språkmodeller som ChatGPT møter vi nye og omfattende muligheter i undervisningen, men også en rekke utfordringer - spesielt knyttet til vurdering.

I denne REAL praten tar vi for oss noen konkrete tips for hvordan du som underviser kan møte både mulighetene og utfordringene språkmodeller som ChatGPT fører med seg.

Audun Skau Hansen fra KURT gir oss en oversikt før vi deretter åpner for diskusjon og refleksjon.

REAL praten gjennomføres digitalt.

KURT har utarbeidet en ressursside om bruk av ChatGPT i undervisning og vurdering.

Publisert 23. feb. 2023 10:22 - Sist endret 7. feb. 2024 11:54