REAL Prat om studentenes forkunnskaper i matematikk fra videregående skole

Alle våre studieprogram krever enten R2 eller R1/S1+S2  fra videregående skole.

Med Kunnskapsløftet LK20 endret læreplanene i matematikkfagene seg betraktelig. Hvilke forkunnskaper kan vi forvente at studentene har når de første studentene med nye læreplaner i matematikk kommer til våre studieprogrammer fra høsten 2023?

To studenter løser matematiske problemer på vertikale tavler. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

Moderne realfag krever større beregningskompetanse enn før, og i 2018 og 2019 ble matematikk R2 fra videregående skole innført som et opptakskrav for mange av våre studieprogram. På grunn av sviktende søkertall har noen programmer gått tilbake til det tidligere opptakskravet R1/S1+S2.

Samtidig som MN har sjonglert mellom ulike opptakskrav i matematikk har det skjedd en fagfornyelse i norsk skole. I Kunnskapsløftet LK20 er alle fag i skolen fornyet, også matematikkfagene. Dette innebærer at våre studenter vil ha andre faglige forkunnskaper enn tidligere. I tillegg har de nye læreplanene innført nye arbeidsmetoder i skolen, med fokus på mer utforskning, kritisk tenking og anvendelse av kunnskap. Fra høsten 2023 vil de første studentene med bakgrunn i nye læreplaner ankomme våre studieprogram.

Hvilke forkunnskaper kan vi forvente at disse studentene har i matematikk når de starter hos oss? Hvor mye skiller forkunnskapene seg fra studenter med gamle læreplaner? Og er emnene våre rigget for denne forskjellen?

Andreas Haraldsrud og Tone Gregers fra KURT vil gi en oversikt over hvilke faglige kunnskaper i matematikk elevene er forventet å ha etter endt videregående utdanning. Videre får du en oversikt over hvordan LK20 har lagt vekt på nye arbeidsformer i skolen og hva dette kan bety for studentenes forventning til vår undervisning.

PÅMELDING: via nettskjema så får vi oversikt over hvem som kommer og hvilke emner dere underviser i.

Publisert 19. mai 2023 11:57 - Sist endret 19. jan. 2024 10:29