Min metode - Tone Gregers

Tone Gregers forteller om sin metode for formidling på Formidlingsforum på MN på Realfagsbiblioteket, der du kan møte  kollegaer med interesse for formidling, for gjensidig inspirasjon og erfaringsutveksling.

Tone Gregers

Foto: Kristin Rosmo

Min metode – forstå ditt publikum

Tone er biolog med immunologi som fagområde og jobber ved kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (KURT) og Institutt for biovitenskap. Hun har alltid vært opptatt av undervisning og formidling, og legger stor vekt på å forstå målgruppen hun møter i ulike læringssituasjoner – enten i skolen, i høyere utdanning eller i samfunnet for øvrig. Formidlingskarrieren startet i 2014 da hun deltok i Folkeopplysningen og lagde 10000 doser HPV vaksiner på TV. Etter 2014 har det både blitt kronikker i ulike aviser, en populærvitenskapelig bok om vaksiner («Alt du må vite om vaksiner», 2016) og lærebøker i naturfag for ungdomstrinnet etter de nye læreplanene i LK20 (Solaris 8-10). I tillegg skriver hun for store norske leksikon som fagansvarlig for cellebiologi.

I Min metode vil Tone fortelle om hvordan hun arbeider med kunnskapsformidling til ulike målgrupper og særlig legge vekt på arbeid med læreboksjangeren.

Publisert 1. sep. 2023 14:02 - Sist endret 19. jan. 2024 10:43