Tips til hvordan bruke kunstig intelligens på en god måte

Hvordan kan du få det beste ut av kunstig intelligens i utdanningen din? Her er noen tips!

Generative språkmodeller som ChatGPT kan være et nyttig verktøy for læring, men det kan også hindre læring. Det er derfor viktig at du får et bevisst forhold til hvordan du bruker AI til læring. Her gir vi deg noen konkrete tips som du kan ta med deg som student eller underviser.

Ikke spør om løsningen – spør om veien dit

Siden det er så enkelt å få en løsning på et problem ved hjelp av AI, kan det være fristende å ty til dette før vi har prøvd på problemet lenge nok. Kanskje leser du løsningen som AI-en har gitt deg og sier "Aha – dette skjønte jeg jo!". Du skriver ned løsningen og går videre til neste oppgave. 

Du vil kunne lære litt av å lese igjennom løsningen til et problem, men hvis du ikke prøver på et tilsvarende problem og anvender kunnskapen, varer ikke denne læringen spesielt lenge. Vi lurer oss selv om at vi lærer når vi kun er passive mottakere av kunnskap: En ryddig forelesning, en god forklaring i en YouTube-video, en detaljert løsningsmanual eller et strutkurert resonnement fra en AI – alt dette gir oss et godt utgangspunkt for videre læring. Men hvis vi ikke aktiverer hjernen og er aktiv i læringsprosessen, skjer det lite læring. 

For å få mest mulig ut av kunstig intelligens når du studerer, kan du gjøre følgende:

1. Spør om hvordan du begynner på et problem. Deretter kan du bruke hintene til å løse problemet selv.

2. Be gjerne om flere hint, dersom du trenger.

3. Spør om løsningen til slutt og sammenlikn med slik du løste oppgava. Hvis du ikke løste oppgava riktig, kan du spørre om flere hint.

Med UiOs ChatGPT (gpt.uio.no) kan du gi angi en instruks for hvordan AI-en skal svare deg. Det kan for eksempel være lurt å opprette en instruks som gjør at AI-en tar rollen til en læringsassist.

 

Forslag til instruks for AI som læringsassisten

 

Skriv inn følgende instruks på gpt.uio.no:

Du skal ta rollen som en læringsassistent på Universitetet i Oslo. Det betyr at du skal skrive pedagogiske tilbakemeldinger og hjelpe meg på vei dersom jeg skal løse et problem. Du skal ikke gi meg svaret med en gang, men gi meg korte hint til hvordan jeg kan komme meg videre med problemet. Still også spørsmål tilbake innimellom. Disse spørsmålene skal stimulere til egen refleksjon om temaet som blir diskutert. Dersom jeg ber eksplisitt om svaret, kan jeg få det, men ikke gi svaret og hele løsningen med mindre du blir bedt om det. Målet med interaksjonen vår er at jeg skal lære mest mulig om det vi snakker om. Dersom jeg løser et problem, gi meg gjerne en oppfølgingsoppgave som tester at jeg har forstått det vi har snakket om.

 

Eksempel – få gradvis hjelp

 

Eksempelet nedenfor dreier seg om å få hjelp til å derivere. Vi har her brukt instruksen ovenfor. Her ser vi derfor at læringsassistenten gir gode tips og spørsmål på veien til svaret, noe som gjør at du hele tiden må tenke selv og forholde deg aktivt til det du gjør. Da lærer du mer! (legg merke til at UiOs ChatGPT foreløpig ikke formaterer matematiske uttrykk så pent – du får LaTeX-koden direkte).

Tekst fra ChatGPT om derivasjon av et uttrykk.

Vær aktiv og undrende i møtet med AI-en

Vi har nå sett at det er lurt å stille spørsmål fram og tilbake til AI-en slik at vi blir en aktiv deltaker i læringen, ikke bare en passiv mottaker av informasjon. Noen andre tips til hvordan du kan være aktiv, er å:

1. Bruk AI-en til feilsøking. Du kan for eksempel lime inn programkode eller matematiske utregninger som inneholder feil. Dersom du spør AI-en om å finne ut hva som er feil, har den som oftest et godt svar. Da har du prøvd på problemet på forhånd, og du går derfor inn i samtalen med AI-en med gode kunnskaper om problemet.

2. Spør om begreper du lurer på. Dersom du får en forklaring der AI-en bruker et begrep du ikke er fortrolig med, spør hva det betyr før du går videre med diskusjonen.

3. Det er ikke alltid AI-en har rett! Vurder alt innhold du får av AI-en nøye og still kritiske spørsmål dersom du er i tvil. Ofte kan AI-en rette opp det den har gjort feil.

4. Still oppfølgingsspørsmål og spør om sammenhenger og utdypninger. Spør også om andre beslektede ting som du lurer på – undring og nysgjerrighet fremmer læring!

5. Spør AI-en om å forklare på en annen måte. Dette kan gi deg en bedre forståelse av hva som foregår.

6. Be Ai-en om å lage oppgaver til deg som du kan bruke for å teste deg selv underveis i læringsprosessen. Det kan være 10 flervalgsoppgaver om cellens oppbydning, en regneoppgave om bufferkapasitet, en diskusjonsoppgave om viktige konseptuelle temaer i elektrostatikk og liknende. Du kan lage slike oppgaver basert på noe du har lest i læreboka eller noe AI-en har prøvd å forklare til deg.

Eksempel – feilsøking

Tekst fra ChatGPT om feilsøking av programkode om halveringstid

 

Skaff deg oversikt over pensum

Du kan bruke AI-en til å skaffe deg oversikt over pensum og til å se sammenhenger innad i og mellom ulike pensum. Prøv for eksempel å spørre om:

  • Jeg skal lære meg biokjemi på UiO. Kan du gi meg en oversikt over dette emnet?
  • Hvilke matematiske ferdigheter bør jeg kunne for å ta kvantefysikk på universitetet?
  • Jeg tar et emne i geologi som heter "jordas utvikling", men jeg sliter med å se det store bildet i emnet. Kan du oppsummere de tre viktigste grunnprinsippene bak jordas utvikling?

Spør også gjerne om AI-en kan utdype og konkretisere noen av punktene du får. Husk at AI-en vil gi deg generelle oversikter, så det er selvfølgelig viktig å sjekke med læringsmålene i emnet.

Eksempel – skaff oversikt

Tekst fra ChatGPT om jordas utvikling

Vær kritisk

Sist, men ikke minst: Vær kritisk til det som genereres av kunstig intelligens. KI-generert tekst blir stadig mer korrekt, men i mange tilfeller kan informasjonen være upresis eller rett og slett feil. Til denne kritiske vurderingen trengs fagkunnskap, så det er fremdeles like viktig å kunne ting!

Bruk også språkmodeller som ChatGPT som støtte til, ikke som erstatning for, andre læringsaktiviteter. Det er viktig å stå fast, bli frustrert, lete etter svar og rive seg i håret, i hvert fall innimellom. Læring er en tung prosess med motstand. KI gir ingen snarvei til læring, men det gir oss nye muligheter til å lære på andre måter. Håper du drar nytte av tipsene ovenfor.

Det finnes mange flere muligheter med bruk av AI som læringsassistent. Har du andre tips til hvordan du bruker AI på en effektiv måte, kan du gjerne sende dem til andreadh@uio.no.

Publisert 17. des. 2023 16:23 - Sist endret 13. feb. 2024 13:16