Inntoget av generative kunstig intelligens og avanserte språkmodeller som chatGPT setter fingeren på mange utfordringer knyttet til undervisning.
![](https://www.mn.uio.no/kurt/universitet/kunstig-intelligens/pexels-dominika-roseclay-977929.jpg)
Matnat-mal for deklarasjon av KI
Dersom du har mulighet til, og ønsker, å bruke generativ kunstig intelligens (KI) i din oppgave, så skal bruken deklareres. Her er et forslag for hvordan dette kan gjøres.
![](https://www.mn.uio.no/kurt/bilder/231218%20-%20Fancy%20AI%20molecule%20from%20google%20square.jpg)
Tips til hvordan bruke kunstig intelligens
Hvordan kan du få det beste ut av kunstig intelligens i utdanningen din? Her er noen av våre tips!
![](https://www.mn.uio.no/kurt/bilder/231215%20-%20Artificial%20intelligence%20hand%20square.jpg)
Kunstig intelligens (KI) ved UiO
UiOs sentrale side for bruk av KI både som student og underviser. Informasjon om prinsipper for bruk av KI i undervisning og juridiske føringer.
![](https://www.mn.uio.no/kurt/bilder/bilder-som-ikke-folger-gullstandarden/logo.png)
Samtaler om chatGPTs rolle i undervisning: sesong 1 av Real Læring
I sesong 1 av "Real Læring" diskuterer vi mange spørsmål knyttet til rollen generative språkmodeller, slik som chatGPT, kan spille i undervisningen ved Matnat. Vi hører med erfarne undervisere, forskere, formidlere og studenter for å belyse ulike perspektiver som "hvordan benytter studentene chatGPT?", "Hvordan kan chatGPT anvendes i formidling?" og "Vil chatGPT erstatte læreren på sikt?".