Kunstig intelligens i utdanningen ved MN

Inntoget av generative kunstig intelligens og avanserte språkmodeller som chatGPT setter fingeren på mange utfordringer knyttet til undervisning. 

Matnat-mal for deklarasjon av KI

Dersom du har mulighet til, og ønsker, å bruke generativ kunstig intelligens (KI) i din oppgave, så skal bruken deklareres. Her er et forslag for hvordan dette kan gjøres.

⚠Obs! Det er ikke sikkert at det er lov å bruke KI i oppgaven din. Det er stor variasjon mellom emner, og du må forhøre deg med underviser/veileder om hva som er tillatt. Denne siden er kun ment som en mal til deg som matnat-student hvis du har lov til å bruke KI.

Tips til hvordan bruke kunstig intelligens

Hvordan kan du få det beste ut av kunstig intelligens i utdanningen din? Her er noen av våre tips!

Kunstig intelligens (KI) ved UiO

UiOs sentrale side for bruk av KI både som student og underviser. Informasjon om prinsipper for bruk av KI i undervisning og juridiske føringer. 

Samtaler om chatGPTs rolle i undervisning: sesong 1 av Real Læring

I sesong 1 av "Real Læring" diskuterer vi mange spørsmål knyttet til rollen generative språkmodeller, slik som chatGPT, kan spille i undervisningen ved Matnat. Vi hører med erfarne undervisere, forskere, formidlere og studenter for å belyse ulike perspektiver som "hvordan benytter studentene chatGPT?", "Hvordan kan chatGPT anvendes i formidling?" og "Vil chatGPT erstatte læreren på sikt?".