English version of this page

Presentasjonsmappe

Om du ønsker å søke ansettelse, opprykk eller merittering kan man bli spurt om å legge ved en pedagogisk mappe, sammen med søknaden. På denne siden finner du et enkelt oppsett for hvordan man kan lage en presentasjonsmappe. 

Enkel presentasjon 

  1. Hvem er du? 
  2. Hvor har du undervist og hva har du undervist?
  3. Har du vært involvert i noen utviklingsprosjekter?
  4. Har du gjennomført universitetspedagogisk basiskompetanse og/eller deltatt på andre kurs?

Dette kan fremstilles som en CV og du kan inkludere et bilde av deg selv. 

Format 

Formatet på en presentasjonsmappe kan variere basert på hva du søker på. Om du søker merittering eller opprykk inneholder kriteriene ofte beskrivelser av hvor mange ord eller sider de ønsker at hver del i den pedagogiske mappen skal ha eller ikke overskride. For opprykk til MNT-fagene finnes det nasjonale retningslinjer. For ansettelser til stillinger er krav til pedagogisk kompetanse formulert som et kulepunkt under kvalifikasjonskrav i stillingsannonsen.

En presentasjonsmappe skal være leservennlig og presentere det mest vesentlige for å vise hvem du er som underviser. 

Egenrefleksjon og dine kvaliteter som underviser

Mappen bør innholde forklaringer og pedagogiske refleksjoner som handler om å forstå hvem du er som underviser og hvordan du jobber med undervisning. Under finner du hjelpespørsmål basert på SoTL-prinsippene. 

  1. Hvilken holdning har du til studentenes læring og hvordan legger du til rette for at studentene skal lære?
  2. Hvordan har du utviklet deg som underviser over tid og hvordan jobber du med å utvikle deg videre?
  3. Har du hatt noen prosjekter knyttet til undervisning? Hva gikk det ut på og hva lærte du?
  4. Hvordan knytter du din undervisningspraksis til forskning på undervisning og læring?
  5. Hvordan samarbeider du med andre kollegaer for å utvikle undervisningspraksisen din, sikre god sammenheng i undervisningen og bidrar til et godt undervisningsmiljø?
  6. Hvordan deler du dine erfaringer og observasjoner fra undervinsing med andre kollegaer i seminarer, på konferanser eller gjennom rapporter eller publikasjoner?

De seks punktene kan enten fremstilles som et narrativ eller punktvis. Her kan du også inkludere viktige begivenheter i ens undervisningshistorie, en undervisningsfilosofi og videre målsetninger for å utvikle deg selv og undervisningen. 

 

Undervisningsfilosofi

I mange beskrivelser av pedagogiske mapper blir det etterspurt en undervisningsfilosofi. En undervisningsfilosof skal prøve å vise hvilke holdninger du har til undervisning og din rolle som underviser. 

En undervisningsfilosofi kan enten skrives før du har etablert en pedaogisk mappe eller som en oppsummering etter at du har fått et bevisst forhold til hvordan du jobber med undervisning.

En undervisingsfilosofi kan endre seg eller utvikles over tid. Om du presenterer en undervisingsfilosofi i en presentasjonsversjon av den pedaogiske mappen er det viktig at det er sammenheng mellom undervisningsfilosofien og øvrige refleksjoner og praksis i mappen. 

Under finner du noen hjelpespørsmål som kan hjelpe deg i å formulere en undervisningsfilosofi:

  1. Hva er min rolle som underviser i mitt fag?
  2. Hva er studentenes rolle når de deltar i min undervisning i mitt fag?
  3. Hvorfor underviser jeg?
  4. Hva betyr god undervisning for meg?
  5. Hva kan mine studenter forvente av meg? Og hva forventer jeg av dem?
  6. Hvordan legger jeg til rette for et godt og trygt læringsmiljø?
  7. Hvilke verdier og overbevisninger har jeg om undervisning og læring i mitt fag?

Eksempel på en undervsiningsfilosofi:

Mitt mål er å inspirere studenter til å lære med nysgjerrighet, kritisk tenkning og et ønske om å forstå biologiske systemer, både på mikro- og makronivå. Som forsker oppmuntrer jeg studentene mine til aktivt å utforske og undre seg over biologiske prosesser og konsepter de ennå ikke har ietablert en forståelse for.

Jeg legger til rette for læring ved å inkludere læringsaktiviteter som hjelper studentene med å løse biologiske problemer både uavhengig og i samarbeid med andre. Jeg tror at læring skjer i et interaktivt klasserom, og at det er mitt ansvar å skape et inkluderende og trygt læringsmiljø som fremmer vitenskapelige diskusjoner, oppmuntrer utveksling av ideer, og skaper en kultur av respekt og forståelse. Jeg ønsker at studentene mine skal utvikle evnen til tenke og løse problemer som en biolog.

 

Hvordan velge ut hva som skal med? 

Som underviser er man på ulike stadier i sin karriere:

  • Som ny underviser har man mindre undervisningserfaring å presentere. Da er det fint å gi gode beskrivelser av det man har av erfaring, og reflektere over fremtidige målsetninger for ens undervisningskarriere. 
  • Som erfaren underviser må man velge ut det som representerer en best og legge vekt på viktige utviklingssteg eller vendepunkt som har hatt betydning for at man har utviklet seg til underviseren man er i dag.

Ettersom den pedagogiske mappen også skal hjelpe ansettelses-, opprykks- og meritteringskommiteer til å sammenligne kandidater er det viktig å være bevist på hvilke kriterer de legger vekt på. Da kan man trekke frem relevant erfaring som svarer på kriteriene. 

 

 

Dokumentasjon 

Det som blir presentert i mappen bør kunne etterprøves eller dokumenteres på en eller annen måte, gjennom vedlegg eller henvisning til kilder. 

Eks 1) hvor har du undervist?

Om du har jobbet på UiO, fysikk, med emne xxxx, kan dokumentasjon være fra en arbeidsgiver som uttaler at du har jobbet for dem i år – til år, med emnene..

Eks 2) Har du hatt noen prosjekter knyttet til undervisning?

Om du har jobbet på et prosjekt og søkt penger kan prosjektbeskrivelse og søknaden fungere som dokumentasjon. Om det ikke ligger noen formelle papirer, og prosjektet kan er kobles til en endring i undervisningen kan et sitat eller uttalelse fra studentene i emneevalueringene være dokumentasjon på hvordan det har gått med prosjektet og hva man har lært.

Eks 3) hvordan samarbeider du med kollegaer?

Om du har bidratt i en diskusjonsgruppe kan et program eller et kort referat om tema fungere som dokumentasjon på deltakelse. Eventuelt om man har holdt en presentasjon kan pptx eller en kort beskrivelse av presentasjonen inkluderes.  

God sammenheng i mappen  

Et viktig aspekt ved en pedagogisk mappe er at det er god sammenheng mellom teori og praksis. Om du presenterer at du er interessert i aktiv læring og referer til kilder som støtter aktiv læring er det fint å vise til en undervisningsprakis hvor du utforsker aktiv læring. 

På den måten blir leser kjent med hvordan du som underviser jobber forskningsbasert og utforskende i studentenes læringsprosess. 

 

Søknad 

Presentasjonsmappen kan brukes i søknadsammenhenger hvor pedagogiske mapper blir etterspurt. Det varierer om mappen er en del av søknaden eller skal legges ved ved siden av en egne søknad. Ved de tilfellene ønskes det ofte en kortere oppsummering av den pedagogisk mappen og motivasjon for å søke. 

Publisert 30. juni 2023 12:52 - Sist endret 29. feb. 2024 07:06