Hva er sant? Forskning er en prosess som tar oss stadig nærmere sannheten, men aldri helt i mål. Derfor må vi som vitenskapspersoner alltid være klare for å endre vår oppfatning i møte med nye bevis. Vi har også et ansvar for å utfordre påstander som presenteres av andre dersom de strider i mot det vi oppfatter som vitenskapelig riktig.
Hva er kritisk tenkning?
Kritisk tenkning handler om å
- ha evne til å stille spørsmål ved normer, praksiser og meninger
- reflektere over egne verdier, oppfatninger og handlinger
- ta standpunkt i diskusjonen om bærekraft
Kritisk tenkning i matnat-kontekst
En viktig del av vår utdanning er at den gir studentene faglige verktøy til å kritisk vurdere påstander som fremkommer i for eksempel media, diskusjoner og forskningslitteratur. Bevissthet rundt dette, og trygghet til å kunne gjøre det, er en viktig del av kompetansen i kritisk tenkning. Samtidig er den naturvitenskapelige forståelsen av verden bygget rundt modeller som alle forenkler virkeligheten på ulike måter. Studentene trenger å reflektere kritisk rundt hva det er modellene representerer og hvilke begrensninger de har, for å kunne være ydmyke og konstruktive når de skal anvende modellene på komplekse problemstillinger i den virkelige verden.
Eksempler på undervisningsaktiviteter
- Prosjekt- eller diskusjonsoppgaver som inkluderer kritisk kildevurdering, for eksempel av forskningsartikler, nyhetssaker og nettsider
- Oppgaver som gjør studentene kjent med den vitenskapelige metoden, for eksempel korrekt føring av labjournal og gjennomføring av eksperimenter
- Refleksjon rundt begrensningene til modeller som brukes, for eksempel ved at studentene skal forsøke å anvende dem på eksempler fra virkeligheten