Systemtenkning

Verden består av systemer på mange ulike skalaer, der viktige fenomener oppstår som følge av hvordan ulike komponenter påvirker hverandre. I følge utdanningsforskningen er ikke systemtenkning noe som faller naturlig for oss. Det kan være mer intuitivt å se hvert komponent for seg enn å forstå hvilke fenomener som kan oppstå som følge av dynamikken i systemet. 

Hva er systemtenkning?

Systemtenkning handler om å 

  • gjenkjenne avhengigheter og tilbakekoblinger
  • analysere komplekse systemer
  • forstå betydningen av ulike tids- og lengdeskalaer
  • ta hensyn til usikkerheter

Systemtenkning i matnat-kontekst

Systemer er grunnleggende i mange av våre fag. Noen eksempler er

  • økosystemer
  • klimasystemet
  • energisystemer
  • organsystemer
  • styringssystemer

En styrke i vår utdanning er nettopp at studentene må lære å forstå systemer. Dette er ikke nødvendigvis noe hverken studenter eller undervisere er bevisste på. Derfor kan vi prøve å tydeliggjøre det ovenfor studentene, og peke på hvordan vår analyse av et system kan overføres til mange andre typer systemer. 

Eksempler på undervisningsaktiviteter

  • Tegne system-kart for å tydeliggjøre vekselvirkninger og tilbakekoblinger mellom ulike komponenter og prosesser
  •  Numeriske simuleringer som illustrerer og utforsker ulike tilstander for et system
  • Diskutere hvordan egenskaper ved et system kan overføres til andre typer systemer
Publisert 8. sep. 2022 15:20 - Sist endret 8. sep. 2022 15:20