Verden består av systemer på mange ulike skalaer, der viktige fenomener oppstår som følge av hvordan ulike komponenter påvirker hverandre. I følge utdanningsforskningen er ikke systemtenkning noe som faller naturlig for oss. Det kan være mer intuitivt å se hvert komponent for seg enn å forstå hvilke fenomener som kan oppstå som følge av dynamikken i systemet.
Hva er systemtenkning?
Systemtenkning handler om å
- gjenkjenne avhengigheter og tilbakekoblinger
- analysere komplekse systemer
- forstå betydningen av ulike tids- og lengdeskalaer
- ta hensyn til usikkerheter
Systemtenkning i matnat-kontekst
Systemer er grunnleggende i mange av våre fag. Noen eksempler er
- økosystemer
- klimasystemet
- energisystemer
- organsystemer
- styringssystemer
En styrke i vår utdanning er nettopp at studentene må lære å forstå systemer. Dette er ikke nødvendigvis noe hverken studenter eller undervisere er bevisste på. Derfor kan vi prøve å tydeliggjøre det ovenfor studentene, og peke på hvordan vår analyse av et system kan overføres til mange andre typer systemer.
Eksempler på undervisningsaktiviteter
- Tegne system-kart for å tydeliggjøre vekselvirkninger og tilbakekoblinger mellom ulike komponenter og prosesser
- Numeriske simuleringer som illustrerer og utforsker ulike tilstander for et system
- Diskutere hvordan egenskaper ved et system kan overføres til andre typer systemer