Egenvurdering og selvrefleksjon

Mål om generelle kompetanser som faglig selvstendighet og evne til å lære forutsetter at studentene får et bevisst forhold til egne læringsprosesser. Vi kan bygge opp under dette ved bruk av aktiviteter og oppgaver der studentene må reflektere over egen progresjon og læring i emnet. 

Eksempler på aktiviteter:

  • Refleksjonsnotater eller -dagbøker som leveres underveis i emnet. Her kan studentene bli bedt om å reflektere rundt hvordan de arbeider med fagstoffet, hva de har lært og hvordan, hva de synes er utfordrende og hvorfor, eller kanskje hva de synes har vært mest overraskende og interessant så langt i emnet. 
  • Tenkeskriving: stopp opp i undervisningen og be studentene skrive uten stopp i tre minutter om hva de nettopp har lært. Man kan også starte forelesningen med å få studentene til å skrive om hva de lærte i forrige undervisningsøkt. 
  • Egenvurdering av innlevering: Når studentene leverer en oppgave kan de også bli bedt om å beskrive hvordan de mener at deres egen besvarelse oppfyller de ulike vurderingskriteriene. Dette kan gjøre studentene mer bevisste på kriteriene og deres eget arbeid, og gi grunnlag for videre samtale om hva som kreves i emnet. 

Les mer om bruk av egenvurdering i emner ved MN:

  • I REAL Undervisning den 19. januar 2023 fikk vi en presentasjon av bruk av selv-vurdering i FYS3140 - Matematiske metoder i fysikk og refleksjonsdagbøker i AB2020 - Terrestrisk arktisk biologi (emne ved UNIS). 
Publisert 14. mars 2024 13:07 - Sist endret 14. mars 2024 13:07