Hjemmeeksamen kan være en god anledning til å gi studentene arbeidslivsrelevante oppgaver, der de må løse en faglig oppgave med alle hjelpemidler tilgjengelig.
Spørsmål som egner seg til hjemmeeksamen
Siden studentene har alle hjelpemidler tilgjengelig, vil de enkelt kunne lete frem svar på oppgaver som tester evne til å gjengi fagbegrepet.
Ved en hjemmeeksamen er det derfor fornuftig å stille spørsmål som tester om studentene kan bruke ferdigheten sine til å analysere, diskutere og evaluere.
For å forklare ulike nivåer av kompetanse er det vanlig å bruke Blooms taksonomi (se figur).
Ved en grov inndeling, fordeler kompetansen seg slik:
- Øverst: Kan studentene evaluere og skape ny kunnskap?
- Midten: Kan studentene bruke og analysere fagstoff?
- Nederst: Kan studentene huske og gjengi fagbegreper?
Det nederste nivået er lite egnet til en hjemmeeksamen.
Under finner du forslag til oppgaveformuleringer som tar utgangspunkt i de midterste og øverste nivåene i Blooms taksonomi.
I noen emner er det hensiktsmessig å gi studentene hele eller deler av en forskningsartikkel eller lignende. Noen av spørsmålene under forutsetter at studentene har tilgang til slik informasjon. I oppgavene er tall og bokstaver brukt som erstatning for disiplinspesifikke begreper og uttrykk.
Kan studentene bruke og analysere fagstoff?
- hvordan vil en endring i prosess A påvirke prosess B?
- hvilke fordeler har metode X sammenlignet med metode Y?
- hvordan brukes kunnskap om fagfelt D i industrien?
- bruk pensum til å argumentere for hvilke av elementene X, Y, Z og W som ikke er som de andre ("hvem skal ut")
- beskriv styrker og svakheter ved metoden som er brukt for å fremstille resultatene i figur 2C.
Kan studentene evaluere og skape ny kunnskap?
- tolk resultatene som er presentert i figur 1
- vurder forskernes tolkning av resultatene i figur 2
- hvordan vil faktorene X, Y og Z kunne påvirke et eksperiment som utført i figur 3?
- foreslå og beskriv to eksperimenter for å følge opp resultatene i figur 4
- argumenter for hvordan forskningsartikkelen bidrar til å flytte fagfeltet framover
I emner på bachelornivå vil det være fornuftig med et flertall av spørsmål fra midterste nivå, mens emner på masternivå vil inkludere en større andel av spørsmål fra øverste nivå.
Hvordan unngå fusk?
Hjemmeeksamen med alle hjelpemidler betyr at studentene kan hente informasjon fra ulike kilder. Det er instituttene som avgjør hvorvidt studentene har lov til å kommunisere med andre under eksamen. I noen emner kan samarbeid være aktuelt, mens det i andre emner ikke er tillat med kommunikasjon. Studentene skal uansett levere et selvstendig arbeid.
Med tilgjengelige verktøy basert på kunstig intelligens er det umulig å ha 100% kontroll på at det er kandidaten som faktisk har produsert besvarelsen. Mulighetene for fusk kan reduseres betraktelig ved for eksempel å
- be studentene om å levere et refleksjonsnotat i tillegg til besvarelsen, der de forklarer hva de har tenkt rundt oppgaven og hvordan de har gått frem for å løse den.
- avholde muntlig eksamen i etterkant av hjemmeeksamen, enten for alle studentene eller for et tilfeldig utvalg, der de blir bedt om å forklare eller utdype deler av sin besvarelse.
Det anbefales ikke hverken å basere seg på verktøy som kan avdekke AI-generert tekst eller å lage oppgaver som er egnet til å "lure" språkmodellene, fordi den teknologiske utviklingen går så raskt at disse strategiene fort blir utdatert.
Les mer om hva som regnes som fusk på UiOs nettsider.
Fusk var tema på REAL Undervisning 19. august 2021.
Tilrettelegging
Digital hjemmeeksamen betyr ikke nødvendigvis at studentene må sitte hjemme. UiO legger til rette for at studentene kan søke om plass på Campus, men eksamen blir uten tilsyn.
Studenter kan søke om tilrettelegging som vanlig.
Eksempler fra ulike emner på MN
I mange tilfeller vil eksamensoppgavene ligne diskusjonsoppgaver fra gruppetimene. Studentene er vant til å arbeide med lignende oppgaver, men det kan hende de ikke er vant til å formulere svarene sine skriftlig. Det kan derfor være lurt å trene på skriftlige besvarelser frem mot eksamen, for eksempel ved å la studentene lese hverandres svar og gi hverandre tilbakemeldinger. Les mer om å trene på argumentasjon.
Teoretisk astrofysikk
Besvarelsen består av 5 deler, der hver del teller 20%. Sensor vurderer:
- hvordan studenten forklarer oppgaven med egne ord
- hvordan studenten forklarer løsningsmetoden med egne ord
- selve resultatene
- fremstillingen av resultatene i figurer, tabeller eller lignende.
- hvordan studenten diskuterer resultatene
Matematikk
På hvor mange måter kan et rektangel, kun ved hjelp av rette linjer, deles inn i fire like store arealer? Argumentet skal benytte skjæringssetningen.
Forklar hvordan du forstår oppgaven og gi deretter en argumentasjon for hvordan du har valgt å svare på oppgaven (refleksjonsnotat).
Fysikk
Hvordan kan du eksperimentelt bestemme treghetsmomentet til et legeme med uregelmessig form om en spesifikk akse? Forklar hvordan du kan gjennomføre et slikt eksperiment.
Biologi
Studentene får utdelt følgende figur og informasjon:
"Når vi spiser mat brytes fett, proteiner og karbohydrater ned i mindre bestanddeler som tas opp av epitelceller i tarmen. Karbohydrater brytes ned til blant annet glukose og det er i tynntarmen at glukoseopptaket foregår. Cellene i tarmen har en side som vender ut mot hulrommet i tarmen. Denne siden kalles for apikal side. Den motsatte siden vender mot vevet, og denne siden kalles basolateral side."
Tre ulike oppgaver dekker både enkle og mer komplekse ferdighete hos studentene.
Huske og gjengi | Bruke og analysere | Evaluere og skape | |||
---|---|---|---|---|---|
I figuren ser du en Natrium/Kalium pumpe (1), en Na/glukose ko-transporter (2) og en glukose uniport (3). Forklar hvordan de tre transportmekanismene fungerer. |
Beskriv transport av glukose fra apikal til basolateral side i tarmen ved å inkludere de tre transport-mekanismene illustrert i figuren |
Anta at en missens mutasjon i genet som koder for transportprotein 2 fører til at proteinet ikke lenger fungerer som det skal. Hvilke konsekvenser kan denne mutasjonen ha for pasientens helse? Forklar hvordan du forstår oppgaven og gi deretter en argumentasjon for hvordan du har valgt å svare på oppgaven (refleksjonsnotat). |