Hverandrevurdering betyr at medstudenter gir tilbakemelding på hverandres arbeid. For at hverandrevurdering skal gi et godt utbytte er det viktig at studentene opplever et trygt studiemiljø og får veiledning i hvordan de skal gi gode og konstruktive tilbakemeldinger.
Fordeler og ulemper med hverandrevurdering
Fordeler | Ulemper |
---|---|
Kan lette arbeidsmengden for undervisere fordi studentene gjør vurderingen selv. | Det kan være vanskelig for undervisere å følge opp at studentene legger nok arbeid og grundighet i vurderingsarbeidet. |
Når studentene bruker en rubrikk til å gi tilbakemelding til andre kan de få innsikt i hvilke kriterier som legges til grunn i vurdering på obliger og eksamen. | Medstudenter kan gi mindre nyttige tilbakemeldinger enn faglærere fordi de mangler innsikt i faget. |
Det kan være god læring i å se hvordan medstudenter velger å løse oppgaven. |
Les mer om hverandrevurdering i emner ved MN:
- I REAL Undervisning den 19. januar 2023 fikk vi en presentasjon av bruk av hverandrevurdering i FYS3120 - Klassisk mekanikk og elektrodynamikk.
- I FYS1035 - Fysikk og klimaendringer gir studentene tilbakemelding på hverandres tekster i skriveseminar.
- I FYS1001 - Innføring i fysikk kan studentene velge å levere ukeoppgaver og følge en rubrikk til å gi tilbakemeldinger på oppgaven til en medstudent.