Obligatoriske arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav kjennetegnes ved at de fungerer som en terskel der noen eller alle arbeidskravene må være godkjent for å at studenten skal få ta eksamen i emnet. 

Obligatoriske arbeidskrav kan brukes til å sørge for at studentene trener opp ferdigheter som det er vanskelig å kontrollere for på eksamen. I noen emner brukes også obligatoriske arbeidskrav til å sikre at studentene har jevn progresjon gjennom semesteret. Dette kan være mer aktuelt på lavere grads kurs, der studentene er mindre erfarne, enn lengre ut i studieprogrammet. 

Det er viktig at det er sammenheng mellom læringsmålene for emnet og de obligatoriske arbeidskravene, og at denne sammenhengen gjøres kjent for studentene slik at aktivitetene fremstår som meningsfylt for dem.

Tips for å øke læringsutbyttet og redusere stress for studentene

  • Kommuniser tydelig til studentene hva som er arbeidskravenes formål og hensikt, slik at de ser sammenhengen mellom arbeidskrav og læringsutbyttene i emnet.

  • Emner som undervises i samme semester på samme program bør samordne frister og antall arbeidskrav for å unngå at studentene får perioder med veldig stor arbeidsbelastning.

  • Studentene opplever gjerne større læringsutbytte dersom de får flere sjanser til å levere. Vurder å redusere antall innleveringer og heller gi flere forsøk per innlevering.

  • Beskriv de obligatoriske arbeidskravene på emnesiden, og ha alle frister klare ved semesterstart, for å gi studentene mest mulig forutsigbarhet. 

Eksempler på obligatoriske arbeidskrav ved emner på MN: 

Les mer: 

Obligatoriske arbeidskrav i undervisningen ved MN - rapport fra arbeidsgruppe 2022

Publisert 14. mars 2024 13:08 - Sist endret 14. mars 2024 13:09