Formative vurderinger underveis i semesteret kan bidra til å gi studentene en retning i sitt læringsarbeid, ved å gi dem innsikt i hva de mestrer godt og hva de trenger å bruke mer tid på. Tilbakemeldinger kan gis både skriftlig og muntlig.
Muntlige tilbakemeldinger til studenter kommer ofte i ulike former for gruppeundervisning der studentene har personlig kontakt med en student som underviser i rollen som labveileder, hjelpelærer, gruppelærer eller læringsassistent.
Ofte er det også studentundervisere som gir skriftlige tilbakemeldinger på obligatoriske innleveringer. De som skal gi tilbakemelding bør få god veiledning i hvordan de skal gi tilbakemeldinger som hjelper studentene videre i læringsprosessen, i stedet for å drive med ren feilretting.
- Les mer om hvordan du som faglærer kan styrke samarbeidet ditt med gruppelærerne [LEGG TIL LINK]
- Les om MN-fakultetets pedagogiske tilbud for studenter som underviser (læringsassistentprogrammet) [LEGG TIL LINK]
Studentaktive undervisningsmetoder kan være nyttige for å gi deg som underviser innsikt i studentenes læring og flere muligheter til å komme med tilbakemeldinger.
- Les mer om metoder for studentaktiv undervisning [LEGG TIL LINK]