Spennende å tyvstarte med matematikk på UiO

Til tross for koronasituasjonen har elever på videregående skoler anledning til å ta matematikk ved UiO skoleåret 2020/2021. Det emnet som er mest populært er naturlig nok MAT1100U, et emne som er spesialtildesignet for vgs-elever. Men flere elever tar også andre emner.

Bildet kan inneholde: begivenhet, publikum.

Totalt 21 elever er klar for MAT1100U skoleåret 2020/2021. Her fra første forelesning. Foto: Nils Voje Johansen

Onsdag 19. august møtte 52 vgs-elever på Blindern for å starte sitt første universitetsstudium. Den tradisjonelle velkomsten, med klassebilde i foajeen i Vilhelm Bjerknes’ hus, måtte i år sløyfes. Elevene gikk i stedet direkte til auditorium 5 hvor de etter avspriting og pultvask ble ønsket velkommen av Christin Borge og Nils Voje Johansen. De unge studentene kommer fra 19 forskjellige skoler og fordeler seg slik: 38 fra Oslo, 13 fra Viken og 1 Skien i Vestfold og Telemark. Etter registrering var alt klart for å starte med det faglige, komplekse tall, under ledelse av Christin Borge, instituttets uoppslitelige MAT1100U-foreleser. Og det varte ikke lenge før Christins umiskjennelige latter runget gjennom lokalet. Alt tyder på at også årets MAT1100U blir en suksess.

MAT1100U tilbys av Matematisk institutt, men er en del av elevenes opplæring i skolen. For å kvalifisere seg må de ha gjort seg ferdig med både R1 og R2 til minst karakteren 5 mens de fortsatt går på videregående skole. Utdanningsetatene i Oslo og Viken er gode samarbeidspartnere og gir blant annet elevene gratis lærebok. Emnet er identisk med MAT1100, men foreleses over to semestre med eksamen ultimo april. Hver onsdag fra 17 til 20 møter elevene på Blindern og trives med å bryne seg på et utfordrende matematikkpensum. Ved siden av støtte fra Christin Borge, får de hjelp av masterstudentene Simon Foldvik og Nikolai Thode Opdan.

Bildet kan inneholde: klasse, klasserom, utdanning, rom, lesning.
Christin Borge ønsker de nye ung-studentene velkommen til MAT1100U.
Foto: Nils Voje Johansen

Skolene som er representert ved årets MAT1100U er:

Akademiet, Asker, Blindern, Drammen, Edvard Munch, Eidsvoll, Elvebakken, Kristelig Gymnasium, Kongshavn, Kongsskogen, Kuben, Lillestrøm, Nadderud, Nydalen, Oslo katedralskole, Ringerike, Skien, Ullern og Valler.

Men også andre matematikkemner ved Matematisk institutt blir fulgt av ung-studenter. Høsten 2020 er det tre elever som tar MAT1100, én som tar MAT1120 og én som tar MAT1140.

Vi ønsker alle lykke til med matematikkstudiene.

Dersom du er interessert i mer informasjon om MAT1100U ta kontakt med Nils Voje Johansen.

Publisert 26. aug. 2020 10:26 - Sist endret 1. okt. 2020 11:40