Undervisningskonferanse for Matematisk institutt 2024

08:30–09:00 Kaffe

Morgenkaffe og minglig

09:00–09:15 Åpning

Noen overordnede problemstillinger v/Geir Dahl, instituttleder

Program og formål med konferansen v/Arne B. Sletsjøe, utdanningsleder

09:15–09:30 Status for masterprogrammene ved Matematisk institutt

En rask gjennomgang av våre programmer: opptakskrav, rekruttering, søkertall, gjennomføring etc., v/Arne B. Sletsjøe, utdanningsleder

09:30 - 10:45 Gruppevise diskusjoner rundt masterprogrammene

Problemstillinger:

Opptakskrav, hvor strenge skal de være? Hvilken påvirkning har opptakskravene på antall kvalifiserte søkere og på gjennomføringen av programmet?

Lang eller kort oppgave. I dag velger de aller fleste av våre studenter lang oppgave. Er det ønskelig at flere velger kort oppgave og med frigjør tid til å ta flere masteremner?

Masteroppgaver og kunstig intelligens. Hvordan skal vi forholde oss til generativ KI og språkroboter i forhold til våre masterstudenter og deres oppgaveskriving?

10:45 - 11:15 Pause

Beinstrekk og påfylling av kaffekopper

11:15–12:30 Arbeid i grupper: Hvordan kan vi gjøre undervisning mer attraktiv?

Tilstrømningen til undervisningen er foruroligende lav. Hvorfor er det sånn? Er vår undervisningsform utdatert? Problemstillinger til diskusjon:

Forelesningsopptak. Forelesningsopptak lovprises av mange studenter fordi det gir mange muligheter og stor fleksibilitet. Samtidig har det som konsekvens at studentene ikke møter opp til undervisning og dermed mister en viktig del av utdannelsen.

Obligatoriske oppgaver. På bakgrunn av vår oppmerksomhet rundt innholdet  og formen på de obligatoriske oppgavene har det skjedd en utvikling hvor mange mye versjoner er prøvd ut. Men mye er uprøvd og vi trenger fortsatt å samle erfaringer.

Forelesninger/regneøvelser - er hele systemet modent for revisjon? Kanskje er hele vår tenking rundt hvordan vi driver undervisning moden for en gjennomgang og klar for nytenking?

12:30–13:30 Lunsj

Velfortjent!

13:30–14:30 Emneportefølje i matematiske fag

I forbindelse med innføringen av de nye bachelorprogrammene har vi opprettet nye emner. Undervisningsressursene er imidlertid de samme. Styret ved instituttet har bedt om en vurdering av den samlede emneporteføljen, fordeling mellom bachelor- og master-enmer og fordeling av bachelorundervisning mellom seksjonene.

14:30–15:00 Oppsummering og avslutning

Takk for innsatsen!

Svarfrist torsdag 4. januar.

Meld deg på

Publisert 15. des. 2023 13:45 - Sist endret 5. jan. 2024 15:38