MAEC-studenter ble vinnerne av Norges Bank Case-NM 2020!

Over 120 studenter deltok først i del-finaler i Trondheim, Bergen og Oslo, og det var totalt ni lag som kvalifiserte seg til finalen. Laget som gikk helt til topps i år var «Import MAEC in NB», bestående av våre egne Matematikk og økonomi-studenter; David Händler Andersen, Øystein Høistad Bruce og Sigurd Holmsen.

studenter, pokal

Fra venstre: David, Sigurd og Øystein med vandrepokalen

Foto: Lars Gabrielsen

Norges Bank Case-NM - Rentesetting i praksis -  er en landsomfattende casekonkurranse for studenter i økonomi og finans på bachelor- og masternivå.

Finalen skulle opprinnelig ha gått av stabelen i midten av mars, men ble utsatt på grunn av smittevernstiltak. Torsdag 24. september ble vinnerlaget endelig kåret, denne gangen digitalt.

Laget som gikk helt til topps i år var «Import MAEC in NB», bestående av 3 av våre egne studenter; David Händler Andersen, Øystein Høistad Bruce og Sigurd Holmsen, som alle går på bachelorprogrammet Matematikk og økonomi.

I tillegg til å motta vandrepokal, får vinnerlaget en premie utenom det vanlige: de er nemlig sikret plass under sentralbanksjefens årstale med påfølgende middag i februar. I tillegg vil vinnerlaget bli invitert til å delta en hel dag sammen med de ansatte i sentralbanken, noe som vil gi dem en god mulighet til å få en dypere innsikt i sentralbankens oppgaver og hvordan de jobber der.

Bildet kan inneholde: begivenhet, tildele.
Fra finalen som foregikk digitalt.   Foto: Norges Bank - facebookside

"Dette har virkelig vært en lærerik opplevelse, og veldig interessant å få et innenfra perspektiv i sentralbankens funksjon i økonomien", sier Sigurd Holmsen. Når spurt om opplegget og relevans til Matematikk og økonomi-studiet, svarer Øystein Høistad Bruce: "Det var morsomt å vinne, og særlig med dem jeg studerer med hver eneste dag. Jeg anbefaler alle MAEC-studenter å delta i konkurransen i årene fremover, både fordi konkurransen var veldig godt gjennomført av Norges Bank og fordi man får utfordret seg selv på flere fagfelt."

Sigurds og Øysteins lagkamerat, David Händler Andersen, knytter like gjerne konkurransen direkte med innholdet i MAEC-studiet: "Oppgavene lå tett opptil det vi har vært gjennom i makrofagene på Økonomisk institutt. Vi er takknemlige for de fremragende forelesningene til Halvor Mehlum."

Matematisk institutt gratulerer Sigurd, Øystein og David og ønsker dem lykke til med studiene og fremtidig karriere!

Har du lyst å delta ?

Påmeldingen til Norges Bank Case NM-2021 har nå åpnet.

Publisert 16. okt. 2020 11:13 - Sist endret 16. okt. 2020 13:18