Emil Haugen mottar NRs masterpris 2022

Emil Haugen får prisen for 2022 for sin masteroppgave Computing Spectra with Error Control. Veiledere har vært Anders C. Hansen ved University of Cambridge, UK og Øyvind Ryan ved Matematisk institutt, UiO. Vi gratulerer!

Portrett av Emil Haugen

Emil Haugen

Prisen deler han med Sarek Høverstad Skotåm fra IFI.

«Det er utrolig hyggelig å få anerkjennelse for noe jeg har jobbet hardt og lenge med, og å nå opp blant alle de gode oppgavene som leveres i løpet av et år. Dette gir en bra motivasjonsboost til arbeidet med å publisere en artikkel basert på oppgaven min!», sier Emil i en kommentar.

Juryens begrunnelse for tildelingen: Masteroppgaven til Haugen dreier seg om å beregne spektra for ubegrensede lineære operatorer. Oppgaven fokuserer på spektra av differensialoperatorer, og da spesielt Dirac-operatorer. Arbeidet har sitt fundament innen flere ulike matematiske fagområder, spesielt innen operatorteori og beregnbarhetsteori. Haugen sier selv I sitt innledningskapittel: "There is a vast literature on the problem of computing and using eigenvalues of finite dimensional matrices. The key term here is finite dimensional, because even though the theory of infinite dimensional spaces predates the study of finite matrices, the problem of finding algorithms that approximate spectra in infinite dimension has remained unsolved."
Haugen løser i sin masteroppgave et av disse åpne problemene knyttet til spektra for Dirac-operatorer. Han formulerer en generell metode som tillater å approksimere slike spektra, og hvor man samtidig kan kontrollere avviket i approksimasjonen, noe som er av uvurderlig betydning.
Haugens oppgave bygger på en imponerende sammenstilling av emner innen funksjonalanalyse, beregnbarhetsteori, fysikk og numerisk analyse. Oppgaven er godt strukturert og gir en god innføring i de enkelte fagområdene. Det ville uansett være feil å påstå at en tekst som spenner over så mange ulike felt er lettlest, men Haugen evner gjennom sin oppgave å presentere stoffet på en slik måte at en relativt kvalifisert leser får et godt innblikk i problemstillingene, så vel som løsningene.

Publisert 6. des. 2022 10:54 - Sist endret 6. des. 2022 10:54