Ny matematikk-podcast

I disse dager ser en ny matematikk-podcast dagens lys. I Kalkulus med Anne og gjengen, diskuterer Anne klassiske emner i kalkulus med ansatte ved Matematisk institutt.

Kvinne foran ark med tekst og formler

Anne Brugård som lager podcasten er selv matematikkstudent. Podcasten retter seg spesielt mot MAT1100-studenter, men har vist seg å være interessant for andre matematikkstudenter og også matematikklærere.

I de tre første episodene snakker Anne med Tom Lindstrøm, Kristian Ranestad og Arne B. Sletsjøe om hva kalkulus er, komplekse tall og følger. I tillegg til å ta opp klassiske emner i kalkulus diskuteres det også hvorfor vi må lære om disse emnene.

Når vi spør Anne om hvorfor hun lager en slik podcast svarer hun: " Jeg lager en slik podcast fordi jeg tror det kan være nyttig for studentene som tar kalkulus og gøy for de som har tatt kalkulus. Jeg tror podcastformatet gjør at man får stilt andre spørsmål enn man gjør i en forelesning. " Hennes eget favoritt-tema i kalkulus er kompletthet. Når vi spør hvorfor akkurat kompletthet er favoritten, begrunner hun: "Det er jo egentlig ikke noe man bruker så mye tid på på forelesningene, men det er jo grunnlaget for mange av resultatene i faget. Man tar det egentlig som en selvfølge at R er komplett, så jeg syns det er gøy når man må problematisere noe som virker naturlig."

Vi lurer også på om Anne har andre matematikk-podcaster hun kan anbefale. Hun nevner Snakke matte (denne handler mest om matematikk på 5. - 10. trinn, så faglig ligger den på et lavere nivå enn Anne og gjengen). En annen podcast som kan være verdt er forsøk er My Favorite Theorem. Der snakker matematikere om sitt favoritteorem. "...og der syns jeg de fleste episodene er for vanskelige, selv om det er veldig gøy hvis man henger med! ", sier Anne.

Hør podcasten her, eller på en podcast-plattform nær deg.

Publisert 6. sep. 2022 11:29 - Sist endret 6. sep. 2022 11:29