Jonas Eidesen mottar NRs masterpris 2023

Jonas Eidesen får for sin masteroppgave On KMS weights of C*-algebras associated to topological graphs. Veileder har vært Nadia Larsen, UiO. Arbeidet med oppgaven er utført og innlevert ved Matematisk institutt, UiO. Vi gratulerer!

Lars Holden overrekker diplom til Jonas Eidesen

Jonas Eidesen mottar prisen av Forskningsdirektør Lars Holden (NR).

Foto: Matematisk institutt, UiO

"Det føles veldig fint å vinne NRs masterpris: man tenker kanskje ikke vanligvis at ens masteroppgave kommer til å bli lest og satt pris på av så mange andre enn seg selv og veileder, så det føles ganske spesielt å få denne anerkjennelsen.", sier Jonas i en kommentar.

Juryens begrunnelse for tildelingen: Formålet med oppgaven var å beskrive trase-tilstander og trase-vekter på C*-algebraen knyttet til en topologisk graf. Eidesen gir en god innføring i emnet og leverer i tillegg en betydelig generalisering av noen hovedresultater ved å benytte knippeteori. I stedet for å trekke tilbake målet på billedrommet til en lokal homeomorfi ved hjelp av Riesz-Markovs representasjons-teorem, slik det er vanlig innenfor dette fagområdet, bruker Eidesen en mer generell konstruksjon hentet fra knippeteori. Metoden gir bedre innsikt i hvordan det nye målet avhenger av det opprinnelige. Denne teknikken gjorde Eidesen i stand til å karakterisere en større klasse av vekter (β-KMS vekter, der β er en reell parameter) enn det som eksisterte i litteraturen. Dette arbeidet er i etterkant blitt til en artikkel, presentert på ArXiv og artikkelen vil bli forsøkt publisert i et internasjonalt tidsskrift.

Eidesen har gjennom sitt masterstudium fått et innblikk i knippeteori. På et selvstendig grunnlag har han så valgt å anvende denne kunnskapen i sitt masterprosjekt. Det viste seg å være svært vellykket og har bidratt til å bringe nye ideer inn i fagområdet. Det krever både mot og innsikt av en masterstudent å bevege seg ut over de vanlige teknikkene og metodene som anvendes innen et fagfelt. Juryen for Norsk Regnesentrals pris verdsetter høyt et slikt initiativ.

Publisert 18. des. 2023 07:34 - Sist endret 18. des. 2023 07:34