Alt er større i Amerika

Hei igjen! Her kommer en post som bekrefter fordommene dere sikkert allerede har mot USA: alt er større (ikke tolk for bokstavelig, jeg bruker her overdrivelse som virkemiddel). Under gir jeg noen eksempler på ting som er helt overdimensjonert i USA sammenliknet med i Norge.

Ikke helt det samme som å handle på Rema!

Butikker

Det er ikke vanskelig å gå seg vill inne i enorme supermarkeder som Walmart, Safeway og Target. Her selges alt fra møbler og klær til matvarer, og utvalget av merker er av en annen verden. For meg som har selvdiagnostisert “exhaustive search syndrome”, som innebærer at jeg må vurdere alle tenkelige muligheter før jeg tar en endelig beslutning, gjør dette at et enkelt besøk i matbutikken blir en times lang affære. Heldigvis finnes mindre butikker med mindre utvalg, som Trader Joe’s (min favoritt).

Feiringer

Jeg trodde vi i Norge var ekstreme som starter å selge julebrus i november, men her i USA starter feiringen av høytider og merkedager flere måneder i forveien. Høstens store begivenheter, Halloween og Thanksgiving, starter å prege landet fra og med slutten av august. Pumpkin spice lattè blir en naturlig del av enhver kaffebarmeny, gresskar er å finne foran alle inngangsporter og alt dekoreres i oransje. Jeg har selv fått muligheten til å oppleve en halloweenfeiring i stor skala i San Francisco, via noe som best beskrives som en festival som alle barene i en hel bydel tok del i. Å gå i en gate som er like folkefylt som Karl Johan den 17. mai, utelukkende bestående av utkledde mennesker, var litt av en opplevelse.

Noen eksempler på hva amerikanerne kan finne på å smaksette med pumpkin spice. Ikke
engang hundematen skal få være i fred! Jeg skal innrømme at jeg på ingen måte hever meg over
gresskartrenden, da jeg i et svakt øyeblikk gikk til innkjøp av pumpin spice-hudkrem. Jeg vil
forøvrig advare om at dette er potente saker, og fører til at man umiskjennelig lukter krydderkake.
Hus pyntet med spindelvev, gresskar og kunstige gravestener er heller regelen enn unntaket i nabolaget mitt. Dette er faktisk et av de mer beskjedent dekorterte husene her.

School spirit

Beklager at undertittelen er på engelsk, men jeg kommer ikke på noen god norsk oversettelse. Jeg er redd for at det alle hjemme i Norge frykter - at jeg kommer hjem med et ufordragelig norskamerikansk ordforråd - er på vei til å bli en realitet. Uansett! Enda en ting som er større i USA er "skoleånden", som faktisk er omtrent så ekstrem som man ser på film. Den typiske studenten tilbringer estimert 60% av tiden sin i en collegegenser med Berkeley-logo, og bruker både treningstøy, kopp og bag fra Berkeleys egen merch-butikk. Det hele topper seg på “game days”, når Berkeleys fotballag spiller mot konkurrerende universiteter.

Den årlige fotballkampen mot erkerivalen Stanford kalles “The Big Game”, og er årets viktigste kamp. Go bears!
Uken før The Big Game er en feiring i seg selv, og innbærer konserter, bålseremonier og
dekorering i blått og gult av alt som dekoreres kan. Nåde den som viser seg i rødt, som er Stanfords farge!

Publisert 11. jan. 2019 10:55 - Sist endret 24. jan. 2019 13:05