Aktuelle saker

Publisert 28. juni 2024 13:19

Hvordan passe på at babyer ikke forlates i varme biler, eller at lyset forblir på i klasserom der alle sitter stille? Torleif jobber med microchips som skal løse disse utfordringene.

Publisert 20. juni 2024 08:45

UiO:Livsvitenskap finansierer konvergensmiljøer – tverrfaglige forskningsgrupper som jobber med store samfunnsutfordringer innen livsvitenskap relatert til helse, miljø og bærekraft. Til høsten starter en ny søknadsrunde.

Publisert 14. juni 2024 14:35

Disse sju sommerstudentene ved Center for Computing in Science Education (CCSE) skal bruke sommerferien på å finne ut av hvordan kunstig intelligens brukes for å lære mer. Håpet er å finne ut av hvordan alle studenter kan bruke KI som en motivert hjelpelærer med evig tålmodighet.

Publisert 11. juni 2024 13:59

Professor i hydrologi, Lena Merete Tallaksen ved Institutt for geofag er tildelt Doodge-medaljen og International Hydrology Prize 2024 av International Association of Hydrological Sciences. Hun er den første i Norge som får denne prisen.

Publisert 10. juni 2024 14:02

European Molecular Biology Organization (EMBO) ble stiftet for 60 år siden for å styrke molekylærbiologisk forskning og forståelse, og denne uken markeres dette på UiO.

Publisert 4. juni 2024 16:24

Forsker Mohammad Nooraiepour, Institutt for geofag er tildelt utmerkelsen InterPore Rosett-medaljen for 2024 av InterPore. Denne tildeles enkeltpersoner som har bidratt betydelig til vitenskapen om porøse medier gjennom frivillig og betydningsfull innsats.

Publisert 3. juni 2024 12:18

Christian Alm Grindheim bruker data og maskinlæringsmodeller til å hindre skattekriminalitet og å gjøre det lettere for vanlige innbyggere å betale riktig skatt.