Ønsker jentene velkommen til teknologiutdanningene

- Vi kan ikke overlate teknologien til gutta alene.

Det var budskapet fra og forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø da hun engasjert snakket for over 700 jenter på konferansen Jenter og teknologi. Dagen skal være til inspirasjon for jenter som er nysgjerrige på en utdanning i teknologi og realfag.

Foto: Benjamin A. Ward / UiO

På programmet sto Anita Schjøll Brede som havnet på Forbes liste over Europas fremste tech-kvinner, kjernefysiker og rosablogger Sunniva Rose og forsknings- og høyere utdanningsminister, Iselin Nybø. Foto: Benjamin A. Ward / UiO

- Selv om antallet jenter som søker seg til realfag og teknologi øker år for år, står jenteandelen stille. Vi trenger fortsatt flere jenter, forklarer prorektor Gro Mo på Rektorbloggen

VR-moro i pausen. Foto: Benjamin A. Ward / UiO

Jenter og teknologi 2019 gikk av stabelen på Chateau Neuf, arrangert av Universitetet i Oslo og OsloMet, med støtte fra NHO og Barne- og likestillingsdepartementet. Målet er å inspirere flere jenter til å utdanne seg innenfor teknologi og realfag.

På konferansen fikk jentene måte kvinnelige rollemodeller og studenter som fortalte om sin historie, sin hverdag som teknologistudent, og hva de har gjort for å nå sine drømmer.

Studietiden er ingen dans på roser, men med hardt arbeid greier du det, sa Sunniva Rose. Foto: Benjamin A. Ward / UiO

- Det er lov å føle seg dum

Sunniva Rose har studert hele løpet fra ferskis på førsteåret til ferdig doktorgrad ved UiO. Kjernefysikeren med rosa, høyhælte sko har et fast grep om publikum når hun forteller om nedturer og oppturer, stryk og suksess, og overbeviser jentene om at den du er i dag definerer ikke hvem du blir i morgen.

- Med teknologi kan du hjelpe tusenvis av mennesker

Anita Shjøll Brede er en av Norges fremste tech-gründere. Foto: Benjamin A. Ward / UiO

Tech-gründer og entreprenør Anita Schjøll Bredes friske oppsyn fikk mange til å smile og lokket med seg de som kanskje ikke egentlig hadde tenkt at techstudier er noe for dem. Den tidligere

dramastudenten med Gründerskole og master fra Chalmers har vært i Silicon Valley, og hentet 17 millioner kroner i investeringsmidler til forskningsroboten sin.

Ville og voldsomme grunnstoffer

Kjemistudenten Veronica lagde show med grunnstoffene. Foto: Benjamin A. Ward / UiO

I pausen koste jentene seg med å prøve ting selv. Studenter fra OsloMet og UiO hadde med seg makerspace og loddeverksted,

VR-tegneverktøy og 3D-printer. Ingen teknologikonferanse uten.

Etter pausen løftet UiO-student Veronica Killi publikum med et dundrende kjemishow som utforsket grunnstoffene – i periodesystemets 150-årsjubileumsår.

Redder humler med databeregninger

Ph.d.-stipendiat Julie Paus-Knudsen har stor nytte av databeregninger i arbeidet sitt. Foto: Benjamin A. Ward / UiO

Julie Sørlie Paus-Knudsen viser effektivt hvordan biologer kan ha stor nytte av å kjenne godt til programmering og databeregninger. Paus-Knudsen har skrevet master om humler og plantevernmidler. Da Julie begynte å jobbe med humlene, hadde hun hundre eksemplarer som hun overvåket manuelt. Etter å ha blitt kjent med databeregningenes verden, kunne hun tidoble antall humler, og redusere tidsbruken med femti prosent. Jobben hun fikk gjort med de samme ressursene som før ble mye større. Dette er effektivisering basert på digitalisering. Mer og bedre jobb gjort på kortete tid.

- Ha tro på deg selv og gå dine egne veier

The sky is the limit. Astrofysiker Cathrine W. Tellefsen. Foto: Benjamin A. Ward / UiO

Ingeniørstudent fra OsloMet Farhat Fazli traff mange med sitt budskap om at jenter må støtte og løfte hverandre fram i søsterskap. I tillegg ville Cathrine W. Tellefsen fra UiO vise jentene hvordan du, når du får gjøre ting på sine egne premisser, kan falle for flere fagfelt enn du kanskje tenkte at du var interessert i. Instituttleder fra OsloMet Laurence Habib viste hvordan du må tro på dine egne ideer, og heller lete etter rett forum for å utvikle dem, enn å gi dem opp når du møter motstand.

Fremtidens verktøy

Jentene var i modus og tok med seg masse inspirasjon hjem fra dagen på Chateau Neuf. Foto: Benjamin A. Ward / UiO

- Det er ikke sikkert du tenker at databeregninger, koding, statistikk og programmering gir deg muligheten til å begrense epidemier på den afrikanske landsbygda, overvåke regnskog eller å utvikle bedre kreftbehandlinger, sier visedekan for innovasjon og samfunnskontakt Kristin Vinje på bloggen sin. - Kanskje trenger realfags- og teknologistudiene et nytt image.

Av Anna Valberg
Publisert 8. feb. 2019 16:17 - Sist endra 20. mars 2023 14:28