Våre mest populære studieprogrammer innen realfag og teknologi

Studieprogrammene innen informatikk har flest søkere, mens geofag har hatt størst økning.

Jente i fadder-t-skjorte med studenter i bakgrunnen.

Foto: Jarli & Jordan/UiO

Flere vil studere realfag ved UiO, og blant førstevalgsøkere er økningen på 9,4 prosent, mot 8,9 prosent nasjonalt. Størst er økningen i søkertall innenfor geofagene.

– Begge studieprogrammene våre innen geofag er høyst relevante i en tid hvor konsekvensene av klimaendringene trer sterkere fram, samtidig som den sikkerhetspolitiske situasjonen har gjort kompetanse innen energi og mineraler viktigere, uttaler Mørken.

– Vi har veldig sterke fagmiljøer på disse feltene, og studentene som stiller til studiestart i høst, vil få lære av de beste.

Det nye studieprogrammet Matematikk: finans, forsikring og økonomi, som har erstattet Matematikk og økonomi, ser også stor økning, og her vil konkurransen om plassene bli stor.

Innenfor informasjonsteknologi er det programmet Informatikk: Robotikk og intelligente systemer som har økt mest.

Informatikkprogrammene har flest søkere

Mange vil studere informatikk ved UiO, og årets søkertall viser at det også i år er her du finner våre mest populære studier innen realfag og teknologi. Øverst troner Informatikk: programmering og systemarkitektur, mens Informatikk: design, bruk og interaksjon ligger på en god andreplass.

Studiedekan Knut Martin Mørken gleder seg over de positive tallene:

Norge trenger mange gode teknologer, og hos oss får studentene en faglig tyngde som gjør dem i stand til å være med å drive feltet framover.

Nummer tre finner vi innenfor realfagene, nemlig Biovitenskap.

Dette er alle store studieprogrammer, og det gleder oss å kunne tilby mange av søkerne en plass, sier Mørken.

Stor rift om plassene

Ved noen av studiene våre er det stor kamp om plassene. Både ved Honoursprogrammet, studieretning Realfag og ved Kjernefysikk og nukleærteknologi er det nærmere fire søkere per plass.

– Det er gledelig å se at søkerne trekker til disse relativt nye studieprogrammene, kommenterer Mørken.

– Honoursprogrammet tilbyr en tverrfaglighet som er svært ettertraktet, mens Kjernefysikk og nukleærteknologi gir studentene en kompetanse som næringslivet i dag skriker etter.

Flere vil ta mastergrad

Den største økningen ser vi imidlertid innen søkingen til master. Her har antallet førstevalgsøkere innenfor realfag og teknologi økt fra 2518 til 3039, noe som utgjør over 20 prosent. Aller størst er økningen for masteren i Informatikk: informasjonssikkerhet, hvor det er 92 prosent flere søkere og med det over fire søkere per studieplass.

– Med en master øker studentene mulighetene sine i arbeidslivet, og kan få mer utfordrende jobber med større ansvar, kommenterer Mørken.

Ønsker høstens nye studenter velkommen

Ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ser vi fram til å ta imot årets nye studenter til høsten.

– Ved studiestart er det en helt spesiell stemning på campus, og vi ønsker alle som finner veien hit en fin og innholdsrik studietid, avslutter Mørken.

Publisert 29. apr. 2024 11:04 - Sist endra 29. apr. 2024 11:14