Kunstig intelligens - hvem setter premissene?

Vi står på terskelen til en ny æra med kunstig intelligens. En teknologisk revolusjon som har potensialet til å forme samfunnet på måter vi knapt kan forestille oss. Denne grensesprengende utviklingen utfordrer ikke bare vår forståelse av teknologi, men vil også kunne ha betydelige konsekvenser for kjønn, inkludering og likebehandling. Hvordan vil et samfunn, hvor kunstig intelligens stadig tar mer plass, se ut?

Bildet kan inneholde: verden, font, teknologi, elektrisk blå, rom.

Bilde: Colourbox

I anledning kvinnedagen 8.mars ønsker likestillings- og mangfoldsprosjektet FRONT  velkommen til et arrangement om kunstig intelligens i et kjønnsperspektiv.

Vi har samlet en gruppe anerkjente UiO-eksperter innen kunstig intelligens. Vi serverer lunsj etterfulgt av interessante foredrag og en paneldebatt.

Påmeldingsfrist er 3. mars.

Meld deg på her

Deltakere

Foredragsholdere: Ingrid Glad, professor ved Matematisk institutt, Co-direktør SFF Integreat og SFI BigInsight og Petter Bae Brandtzæg, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon.

Paneldeltakere: I tillegg til foredragsholderne kommer Klas Pettersen, CEO NORA - Norwegian Artificial Intelligence Research Consortium og, Margunn Aanestad, professor ved Institutt for informatikk.

Debattleder: Arne Bang Huseby, professor ved Matematisk institutt, og fungerende senterleder ved  dScience.

Konferansier: Dekan Solveig Kristensen

12.30 Lunsj og mingling

13.00 Velkommen
Solveig Kristensen, dekan, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

13.05 Vi är många, vi är hälften - men ikke innenfor kunstig intelligens?
Ingrid Glad, professor og Co-direktør SFF Integreat og SFI BigInsight

13.25 Kunstig intelligens på guttas premisser?
Petter Bae Brandtzæg, professor, Institutt for medier og kommunikasjon

13.45 Paneldebatt
Debattleder: Arne Bang Huseby, fungerende senterleder ved dScience
Deltagere: Ingrid Glad professor, Co-direktør SFF Integreat og SFI BigInsight
Petter Bae Brandtzæg, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon
Klas Pettersen, CEO NORA - Norwegian Artificial Intelligence Research Consortium Margunn Aanestad, professor ved Institutt for informatikk

14.20 Avslutning
Dekan Solveig Kristensen

FRONT og Realfagsbiblioteket

Bildet kan inneholde: gest, rektangel, font, sirkel, magenta.

Publisert 5. feb. 2024 14:56 - Sist endra 21. feb. 2024 11:30