Arendalsuka: Bærekraftsmålene – 17 stemmer for framtiden

Vi gir deg vitenskapsformidling på sitt beste når UiO og Akademiet for yngre forskere (AYF) samler et lag av forskere til bærekraftsstafett.

Ikoner for de 17 bærekraftsmålene

Grafikk: Arendalsuka/FN

FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. De ambisiøse målene krever betydelig innsats globalt, og for å nå dem er vi helt avhengig av samarbeid – på tvers av institusjoner, fagområder og generasjoner. Derfor har vi samlet et lag av unge forskere fra et bredt lag av institusjoner til stafetten. Oppgaven vi har gitt dem: Fortell en kort historie – 4 minutter – om forskning som bidrar til å løse/belyse ditt bærekraftsmål.

Fokus er god formidling. Det er nøkkelen til å ta forskningen vår ut i verden. Vi er derfor spesielt fornøyd med å ha med oss fire studenter fra emnet formidlings- og vitenskapsjournalistikk ved UiO: Realfag og teknologi, MNKOM. Noen nestorer og andre samfunnsaktører har vi også fått plass til på laget.

Sytten mål, sytten forskere. Samlet gir vi en smakebit på litt av den innsatsen som tilsammen utgjør Norges bidrag til en mer bærekraftig verden.

#1 Utrydde fattigdom
Sissel Aarak, SOS Barnebyer

#2 Utrydde sult
Morten Dæhlen, Universitetet i Oslo (UiO)