Kvanteteknologi – Hvor står Norge?

tittel på arrangement med bakgrunnsbilde

Om arrangementet

Det er et spørsmål om tid før kvanteteknologi vil revolusjonere teknologien vi bruker. Kvantedatamaskiner har potensialet til å løse komplekse problemer på en brøkdel av tiden det tar for dagens datamaskiner. Kvantesensorer vil kunne måle trykk, temperatur, bevegelse, magnetisme og mer med ekstrem presisjon. Dette kan føre til nye muligheter innen medisin, materialvitenskap, finans og sikkerhet. I forsvarssektoren er det også stor innsats innen utvikling av kvanteteknologi, og i denne sammenhengen er det viktig at andre aktører ikke får et teknologisk forsprang. Både EU,USA og Kina jobber målrettet med kunnskapsberedskap på området. Hvor står Norge?

Vi tar samtalen om hva Norge gjør innenfor kvanteteknologi, hva vi burde gjøre og  hvilke konsekvenser det får om Norge ikke har beredskap på området.

Samtalen ledes av Bjørn Jamtveit, forskningsdekan ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Innledning v/Bjørn Jamtveit, forskningsdekan

Hva er kvanteteknologi? v/ instituttleder Sussanne Viefers, Fysisk instiutt, UiO

Kvantedatamaskiner og potensielle anvendelser v/ senterleder Franz Fuchs, Gemini-senteret for kvantebergeninger, SINTEF Digital

Kvanteteknologi - muligheter, truseler og behov v/ forskningsleder Gunnar Rustad, Forsvarets forskningsinstitutt