Tidlegare arrangementer

Tid og stad: , Ruffen, Clarion Hotel Tyholmen, Arendal

Vi tar samtalen om hva som må til for at forskning og næringsliv etablerer seg og blir i Norge.

Tid og stad: , Ruffen, Clarion Hotel Tyholmen, Arendal

Da krigen i Ukraina brøt ut hadde Norge lagt ned store deler av sin nukleære forsknings- og undervisningsaktivitet. Norges behov for nukleær kompetanse og atomberedskap har aldri vært mer tydelig enn nå. Både det offentlige og private næringslivet trenger denne kompetansen.

Tid og stad: , Ruffen, Clarion Hotel Tyholmen, Arendal

Møtet vil omfatte krisen i realfagsrekrutteringen. Naturfagene har en sentral rolle i løsningen av mange av våre utfordringer i dag og i framtiden, men få ønsker å studere fagene og få ønsker å bli lærere i fagene. Dette er en utvikling som har vart i flere år, og toppet seg med rekordlave tall i år.

Tid og stad: , Festiviteten, Arendal gamle rådhus

Gjennom utdanning former universitetene Norges fremtid. Realfag er nøkkelen til bærekraftig kunnskap, teknologi og nye arbeidsplasser. Hvordan oppfyller akademia samfunnets forventninger og behov for grønn utvikling? Vi diskuterer mulighetsrommet under seminaret.

Tid og stad: , Haralds pub, Arendal

Alle snakker om livslang læring, men hvor får næringslivet egentlig best og mest relevant kompetansepåfyll? På de store universitetene i Norge eller er det mer attraktivt med faglig påfyll fra andre aktører i utlandet?

Har egentlig politikerne lagt til rette for at norsk næringsliv skal bruke de norske utdanningsinstitusjonene til etter- og videreutdanning?

Tid og stad: , M/S Sunnhordland

Ditt fyrtårn i den postfaktuelle tåka. Hver uke sender lytterne oss en bunke geniale spørsmål. Tre forskere navigerer gjennom jungelen av alternative fakta i jakten på sannheten om hvordan verden fungerer.

Tid og stad: , Arendal, MS Sunnhordland

En komiker, en professor, et dystert tema – kan det bli standup-show av sånt?

Tid og stad: , Arendal, MS Sunnhordland

Vi gir deg vitenskapsformidling på sitt beste når UiO og Akademiet for yngre forskere (AYF) samler et lag av forskere til bærekraftsstafett.

Tid og stad: , Arendal, MS Sunnhordland

Med nye modeller og større regnekraft kan Big Data sammenstille store mengder informasjon og gi mye sikrere prediksjoner av valgresultatene enn tradisjonelle meningsmålinger. Hvor sikre kan prognosene bli, og hvor sikre vil vi ha dem?

Tid og stad: , Arendal, Langbrygga, Inngang gjennom MS Sunnhordland

Universitetet i Oslo inviterer til forskningstokt med forskningsfartøyet Trygve Braarud! To ganger daglig tar vi med inntil 15 personer per tur på oppdagelsesferd i fjorden.