Faglig-pedagogisk dag 2020

"Simpsons paradoks" ved stipendiat Martin Bråtelund

Baseballspilleren David Justice spilte bedre enn Derek Jeter i 1995-sesongen, det samme var tilfellet i 1996. Dersom vi ser på de to sesongene sammenlagt, var det likevel Derek som spilte klart best. Hva kan dette komme av? I foredraget skal vi se på et av de klassiske paradoksene i statistikk, hvor en klar tendens i et datasett kan vise motsatt tendens dersom vi analyserer på gruppenivå. Vi skal også se på flere eksempler fra den virkelige verden, hvor dette paradokset har hatt praktiske konsekvenser.

"Cosmic Microwave Background or how to capture a Big Bang photon"​ ved stipendiat Maksym Brilenkov

"Symmetri" ved førsteamanuensis Arne B. Sletsjøe

En måte å beskrive geometriske objekter er gjennom deres symmetrier. Sophus Lie var en foregangsmann på dette området, men også Niels Henrik Abel benyttet seg av symmetri-betraktninger i noen av sine mest berømte arbeider.

"Dark Matter or Gravity beyond General Relativity?" ved professor David Fonseca Mota

Several astronomical experiments strongly indicate there is a dark matter component that has dominated our Universe most of its history: from galaxy scales to the horizon of the Universe. Physicists, however, do not know what it is, and in fact no hint of it has appeared after several decades of trying to find it in particle accelerators and via astrophysical probes. Nowadays, cosmologists wonder if the need of a dark matter component in the universe is not just a sign of the breaking down of Einstein theory of gravity at cosmological scales. In this talk, I will describe why astronomers propose the existence of dark matter, how one could modify Einstein’s General Relativity in order to account for it in our Universe, and how could we know whether a particle dark matter exists or if Einstein gravity is wrong.

"Verden på vippepunktet" ved Professor Dag Olav Hessen, Institutt for biovitenskap

Med bakgrunn i boka “Verden på vippepunktet”; hvor står verden i dag nøktern sett mht klima og naturtap. Hva står på spill, og hva slags kulturelle vippepunkter kan vi se for oss for å motvirke vippepunkter i klima- og økosystemer? Hva er utdanningens rolle i dette? Og ikke minst: kan Covid-19 utgjøre et slags ultimat vippepunkt?

Simulering av brettspillstrategi ved stipendiat Andreas Nakkerud, Matematisk institutt

Mange av de mest populære brettspillene har et element av flaks, gjerne tilført gjennom terningkast. Andreas viser hvordan vi kan bruke programmering, statistikk og simulering til å finne gode strategier for kjente og kjære spill som Yatzy og Risk.

"Partikkelfysikk for (litt) vidarekomne" ved Eli Bæverfjord Rye, stipendiat i høyenergifysikk, Fysisk institutt

Standardmodellen for partikkelfysikk skildrast på enklaste vis som ei samling elementærpartiklar. Men den matematiske teorien bak partikkelfysikk, kvantefeltteori, handlar om felt som bølgjer og breier seg ut i rom og tid. Korleis heng dette saman, eigentleg? Og korleis leitar vi etter nye partiklar på CERN? Du får eit kræsjkurs i dette foredraget.

Publisert 5. nov. 2020 13:03 - Sist endra 8. des. 2021 10:37