Researchers' Night på Teknisk Museum

Opplev Birkelands nordlyseksperiment • Møt moderne romfysikere • Bli med på kosmisk pubquiz

Dessuten: Utforsk den nye utstillingen Aurora Polaris • Møter mellom kunst og vitenskap • Konsert • Workshops • Åpne utstillinger • DJ's • Bar • 18 år

CC: 150,-/ 100,- (student)

Kommer: Ann-Cecilie Larsen, Are Raklev, Toril Johannessen, Marjolijn Dijkman, Thale Sørlie, Koka Nikoladze, Maria Hammerstrøm, Anna Fæhn Follestad, Anders Kvellestad og André Granum.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene 2017. Støttet av Norges Forskningsråd.

Et A-lag av forskningsformidlere holder foredrag denne kvelden:

• Slik lager vi romværvarsel

ved Anna Fæhn Follestad, doktorgradsstipendiat i fysikk ved Universitetet i Oslo

Solstormene gir oss fantastisk nordlys, men lammer også moderne kommunikasjonssystemer. I en hverdag der vi er helt avhengige av trådløs kommunikasjon, trenger vi å vite når GPSen står i fare for å bli slått ut.

• Mørk materie - teori og praksis

Anders Kvellestad, forsker i teoretisk fysikk, og Are Raklev, professor i teoretisk fysikk,

Alt du ikke visste du ikke trengte å vite om mørk materie. Anders Kvellestad og assistent forteller deg om dette mystiske stoffet som holder universet på plass.

• Stjernestøv, supernovaer og atomkjerner - hvordan ble grunnstoffene til?

Ann-Cecilie Larsen, forsker i kjerne-astrofysikk ved Universitetet i Oslo

Den kjente astrofysikeren Carl Sagan sa at vi er “alle laget av stjernegreier”. Hva mente han med det? Og hvordan har egentlig grunnstoffene, som vi og det synlige univers består av, blitt laget? Vi foretar en reise gjennom universets historie fra Big Bang og til i dag, og ser hvordan grunnstoffene har blitt laget gjennom stjerners liv og død.

Publisert 20. sep. 2017 09:34 - Sist endra 28. sep. 2022 10:51