The Andromeda Strain

Velkommen til filmvisning av The Andromeda Strain. Professor i kjemisk livsvitenskap, Carl Henrik Gørbitz, skal snakke om hva som gjør den unik blant romvesenfilmer.

På film ligner romvesener mer på oss enn vi liker å tro. Selv om de kanskje har flere øyne, tenner av stål eller lysende fingertupper, er dette strengt tatt bare kombinasjoner av effekter man finner blant liv på jorda, og ikke merkeligere enn de rareste livsformene vi kan stille opp med selv.

Dette dogmet utfordres i The Andromeda Strain, der den utenomjordiske livsformen som truer menneskeheten er så fundamentalt forskjellig fra alt liv på jorda at verdens beste forskere sliter med å forstå organismen de står overfor. I filmen kjemper de mot klokken idet organismen sprer seg fra en by der alle mennesker har omkommet unntatt to tilsynelatende motsetninger; en gammel alkoholiker og et nyfødt barn.

Carl Henrik Gørbitz er professor i kjemisk livsvitenskap ved Universitetet i Oslo, og har holdt flere foredrag om alternative livsformer, blant annet «Life, but not as we know it» i 2016. Han vil snakke om hva som gjør Andromeda Strain unik blant romvesenfilmer, og med det veilede oss gjennom hypotetiske livsformer basert på krystaller eller hydrogengass, og forklare hvordan liv uavhengig av sollys potensielt kan se ut.

Publisert 21. feb. 2017 13:48 - Sist endra 16. okt. 2023 14:26