The Science of Fiction: Jurassic Park

Velkommen til filmvisning av Steven Spielberg's klassiker Jurassic Park fra 1993. Få også med deg foredrag om vitenskapen og artene fra filmen i tillegg til dinosaurenes rolle i filmhistorien.

Dette er andre visning i konseptet "The Science of Fiction", et samarbeidsprosjekt mellom Cinemateket og Universitetet i Oslo, som gjennom foredrag og samtale tar opp den vitenskapelige og filosofiske verdien i en utvalgt film før den vises. Denne gangen er det duket for Steven Spielbergs klassiker Jurassic Park fra 1993, en film som i sin tid blåste nytt liv i dinosaurfeberen verden over, med sine realistiske effekter og tilsynelatende vitenskapelige tilnærming.

Foredragsholder Jørn Hurum vil snakke om vitenskapen og artene fra filmen, samt dinosaurens rolle i filmhistorien som startet så tidlig som i 1914 med animasjonsfilmen Gertie the Dinosaur og D. W. Griffiths Brute Force.

Jørn Harald Hurum er paleontolog og professor ved Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo. Han har lenge vært aktiv formidler for populærvitenskap innen sitt fagfelt, som forfatter av flere bøker, programleder i radio og TV, og ansvarlig for flere museumsutstillinger. Hurum har lenge jobbet med dinosaurer, blant annet ved å forske på bittet til Tyrannosaurus rex, og han ble i 2007 kjent for funnet av Pliosaurus funkei, (også kjent som Predator X), et av de største rovdyrene blant havdinosaurene.

Foredraget holdes kun på norsk.

Billetter

Science of Fiction er en del av Cinematekets program, og er åpent for alle.

Billetter kjøpes på Cinemateket. Billettprisene er kr 50,- for medlemmer av Cinemateket, kr 80,- for andre. Alle kan bli medlemmer, det koster kr 100,- for 6 måneder, og ordnes der og da.

Også for barn

Det blir i tillegg satt opp en barneversjon av foredraget med Jørn Hurum.

Tid og sted: 11. februar kl. 13.00.
Aldersgrense: 12 år

Publisert 2. jan. 2017 11:33 - Sist endra 23. mars 2018 12:48