Referat fra møte 08.03.2017

Kl 14:15-15:45. Møterom Backspace, Fysikkbygningen

Sak 1: Studiebarometeret, orientering v/ Yvonne Halle

Studiebarometeret er en spørreundersøkelse om studentenes opplevde studiekvalitet på programnivå. Denne sendes ut til 2. års studenter på bachelor- og masterprogrammer, og 2. og 5. års studenter på profesjonsutdanninger. Den ble gjennomført for 4. gang i 2016.

Indikatorer fra Studiebarometeret som faglig tidsbruk og "alt i alt" fornøydhet med studiet er blitt viktige styringsparametre. På MN blir resultatene presentert i Studieutvalget og i nettverket for studieadministrative, og sammen med tall og statistikk danner dette bakgrunn for diskusjoner og oppfølging i de årlige dialogmøtene om studiekvalitet som fakultetet har med instituttene.

Svarprosenten for MN-studenter var i 2016 42%. Selv om dette er lavt gir det likevel et rimelig bilde, og det er ingen store overraskelser. MN får generelt gode resultater, men skiller seg ikke ut i forhold til andre realfagutdanninger nasjonalt. MN skårer veldig bra på "studie og læringsmiljø", her er MN best på UiO, og eneste fakultet ved UiO i landet over landsgjennomsnittet. Det er også kommet viktige tilbakemeldinger som fritekst. Mye av det man leser av resultatene er ting som allerede har satt fokus på gjennom Interact.

Det er viktig å fortsatt gjøre en innsats for å øke svarprosenten, og her trenger fakultetet hjelp av studentene til å spre budskapet om at det er viktig å svare. Tiltak man vet virker er at foreleser markedsfører Studiebarometeret i forbindelse med en forelesning, eller ha en obligatorisk aktivitet hvor det settes av tid til å svare.

Se Studiebarometeret med resultater.

Sak 2: Studiekvalitetsmidler, orientering  v\ Yvonne Halle 

MN-fakultetet lyste ut 2,6 millioner kroner til studiekvalitet i 2017. Fristen for å søke gikk ut 26. februar og det har kommet inn søknader for 40-50 ulike tiltak. 8 av 9 institutter har søkt i tillegg til Kompetansesenter for realfagsundervisning og Realfagsbiblioteket. Totalt er det søkt om 5,1 millioner kroner. Det var 7 ulike poster å søke på, og den som skilte seg ut med flest søknader er "Varierte og studentaktive undervisningsformer" (28 søknader). Også tiltakene "Mottak av bachelorstudenter" (7 søknader) og "Digital vurdering" (6 søknader) skiller seg ut.

En oppsummering av søknader vil bli presentert for MNSU på et senere møte. MNSU er spesielt interessert i tiltak som har gjøre med studiestart for nye studenter.

Sak 3: Dialogmøter, orientering v/ Solveig Kristensen

Fakultetets studiedekan og studieadministrasjon hadde våren 2017 sine årlige, instituttvise dialogmøter med instituttleder, undervisningsleder, programrådsledere, administrativ studieleder eller programkoordinatorer og studentrepresentanter for studieprogrammene. Møtene inngår som en del av plan- og styringsprosessen.

I dialogmøtene er det fokus på hvordan instituttene jobber med kvalitetssikring og rutiner i forhold til undervisningsformer, læringsmiljø, program- og emneutvikling og digital eksamen. Det blir også sett på hvordan man kan bruke rapporter fra tidligere, og hvordan disse er tilgjengelig.

Dialogmøtene er en del av fakultetets kvalitetsrutiner og brukes som en del av rapporteringen til UiO sentralt.

Sak 4. Institutt for energisystemer på Kjeller, er UNIKUM med i samarbeid v/ Marianne Jacobsen

MNSU har deltatt på allmøte til UNIKUM og har opprettet god kontakt. UNIKUM er inntil videre ikke et fagutvalg, men vil ha allmøter.

Sak 5. Oppfølging av situasjonen rundt lesesalsplasser på Matematisk institutt, v/ MNSU

Hanne Sølna tar kontakt med Matematisk institutt om hvordan de tenker å løse situasjonen, og hvordan fakultetet eventuelt kan bidra.

Sak 6. Samarbeidsavtalen oppfølging, v/ MNSU

Det er laget et utkast til en avtale og denne har vært oppe som sak i bl.a. Studieledernettverket. UiO sentralt vil gå igjennom innspill fra fakultetene.

Sak 7. Eventuelt

Hvem er nye studentrepresentanter til fakultetsstyret? Hans Petter Taugbøl Kragset sender en oversikt til Marianne Jacobsen.

Publisert 13. mars 2017 15:06 - Sist endra 13. mars 2017 15:06