Referat fra møte 08.03.2019

Kl 12:15 - 13:45, Fysikkbygningen, fakultetsstyrerommet.

Tilstede:

Fra MNSU: Didrick (leder), Melika, Patryk, Anna, Bjørn.

Fra fakultetet: Knut Mørken, Hanne Sølna, Marianne Jacobsen (referent)

Sak 1: Innspill til strategier, v/ MNSU

Hvordan ​kan studentene komme med innspill til strategi på sentralt nivå og institutt nivå?
Etter at fakultetet har vedtatt sin strategi, så vil vi høre litt om hvordan det tenkes med innspill nå som instiuttene skal realisere strategien, samt hvordan fakultet ser for seg at studenter kan gi innspill til arbeidet som gjøres med UiO sin strategi.

Institutt strategi: Via fagutvalgene har studenter en mulighet til å komme med innspill på strategi i styret ved instituttene. Studentene har en viktig rolle ved instituttene i å etterlyse og påpeke når en strategi skal ut til alle.

Sentrale strategier blir tatt opp og diskutert i de fora fakultetet har, bl.a.Studieutvalget og fakultetsstyret, hvor MNSU har studentrepresentanter. Dersom fakultetet ser at det er ting i sentrale strategier som ikke samsvarer med MN sin tankegang er det viktig for fakultetet at  også studentene via MNSU blir involvert. 

Sak 2: Exphil og dannelse, v/ MNSU

Med Interact så har fakultet jobbet med å revurdere alle programmene og mange emner, men et emne som det ikke har skjedd noe med er Exphil. Mange studenter forteller om misnøye med hvordan emnet gjennomføres i dag, så vi lurte på hvilke begrensninger og muligheter som finnes for å gjøre endringer. 

MNSU mener at Exphil ikke fungerer bra. Innholdet føles som urelevant og læringsmetodene oppleves som utdaterte. UiO må se på hva de ønsker at Exphil skal være for studentene, hva vil man at studentene skal få ut av det?

Det er i gang et arbeid med å se på Exphil, ikke innhold, men bl.a med mer fokus på skrivemetode. Det må ikke bli motsetninger mellom den skrivetreningen MN gir sine studenter via MNKOM og det som kommer via Exphil.

Debatt om Exphil er viktig å ta; hva det skal være, hvordan knyttes opp mot hva samfunnet trenger, kritisk tenkning, etikk etc. Arnt Inge Vistnes ved Fysisk institutt har meldt inn en sak om Exphil til møtet i Studieutvalget 20. mars 2019.

Sak 3: Emneevalueringer, v/ MNSU

For å sikre medvirkning fra studentene så er emneevaluering en viktig bit, men dette gjennomføres veldig ulikt ved de ulike instituttene. MNSU ønsker at fakultet har et felles minimumskrav til hva som må gjøres i hvert enkelt emne. 

Fakultet ønsker ikke å styre instituttene, men heller via gode prosesser (i f.eks Studieutvalget) påvirke. Fakultetet har for tiden dialogmøter med alle instituttene, og her kommer det frem forskjeller. Fra dialogmøtene hentes det gode eksempler for å få til bedre rutiner. Det kommer sak om studiekvalitetsrutiner i Studieutvalget når dialogmøtene er ferdig.

Sak 4: Kontaktpunkt for studenter, v/ Marianne Jacobsen

Det skal være enkelt for våre studenter å skjønne hvor de skal henvende seg. Kontaktpunkt varierer med hva det gjelder, slik at det kan være både Institutt, MN-studieinfo eller Knutepunktet. Hva synes MNSU om organiseringen av kontaktpunkter? Er det noe som burde vært annerledes, skjønner studenter hvem de skal kontakte?

Studenter med opptak på et studieprogram opplever det som naturlig å kontakte studieseksjonen ved sitt hjem-institutt når de lurer på noe. De fleste vet ikke hvem som svarer på hva, men går dit det er lettest. Studenter som blir henvist rundt opplever at dette skyldes at kontaktpunktet ikke skjønner sin rolle.

Sak 4: Eventuelt

- Til info: Rom 120 i Niels Henrik Abel skal inntil videre brukes som et lokale for Honours studenter fra høst 2019. Det er ønskelig å ha med en studentrepresentant dit mandag 18.mars kl.11 for å se på møblering.

- Fysisk læringsmiljø er viktig og studentene er frustrerte over at det i ZEB-bygget ikke er noen som føler et ansvar dersom studenter etterspør noe som har med det fysiske læringsmiljøet å gjøre, f.eks. møbler. Er dette noen som ligger hos institutt, fakultetet eller Eiendomsavdelingen. Fakultetet ønsker å se nærmere på dette.

Publisert 20. mars 2019 11:28 - Sist endra 20. mars 2019 12:35