Referat fra møtet 08.05.13

Til stede: Fra MNSU: Stian Lågstad, Lily Xu, Mikkel Brekke. Fra Fagutvalget ved Institutt for informatikk (FUI): Thorvald H. Munch-Møller. Fra UNIK: Sofia Anderholm, Christopher Dirdal (UNIKUM rep.). Fra fakultetet: Solveig Kristensen, Hanne Sølna, Marianne Jacobsen, Børge Sæter.

Sak 1) Studentrepresentasjon i UNIKs undervisningsutvalg

Sofia Anderholm og Christopher Dirdal informerte innledningsvis om UNIK og dets undervisningsutvalg:

Universitetssenteret på Kjeller (UNIK) er en stiftelse som samarbeider med UiO og NTNU om undervisning og veiledning av studenter på master- og PhD-nivå. Senteret ble etablert i 1987 og har et tett samarbeid med Forsvarets Forskningsinstittut (FFI), Institutt for energiteknikk (IFE) og Telenor. Senteret har omkring 30 master- og PhD-studenter og tilbyr 30 - 40 emner i året.

Siden UNIK ikke er et eget institutt kan de ikke opprette emner selv. På UiO opprettes UNIK emner på Institutt for informatikk og på Fysisk institutt.

UNIK har et undervisningsutvalg som holder to møter i året. Utvalget tar seg av faglige oppgaver som blant annet å anbefale endringer i emneporteføljen. I dette undervisningsutvalget sitter det representanter fra FFI og IFE, fra næringslivet (bl.a.Thales, ABB, Kongsberg, Telenor) samt tre studentrepresentanter som oppnevnes hver høst. Det skal være én studentrepresentant fra UiO og én fra NTNU, samt én fra enten UiO eller NTNU. I dag oppnevnes disse av UNIKUM, studentforeningen på UNIK, men i følge mandatet skal UiOs studentrepresentanter i undervisningsutvalget på UNIK oppnevnes av MNSU. UNIK ønsket derfor å høre hva MNSU tenker rundt dette.

MNSUs forslag var at fagutvalgene ved Institutt for informatikk og Fysisk institutt foreslår kandidater til MNSU som velger ut en eller to av disse som foreslås overfor UNIKUM.

Representanten fra UNIKUM støttet forslaget.

Sak 2) De nye rutinebeskrivelsene for kvalitetsarbeidet på fakultetet

Hanne Sølna informerte:

Arbeidet med de nye rutinebeskrivelsene for kvalitetsarbeidet startet før jul og begynner nå å ta form. Beskrivelsene skal rekke alle formelle linjer, inkludert høring hos MNSU og studieutvalget, før behandling på fakultetsstyremøtet 17. juni. Det kan også hende at de må opp til vurdering sentralt.

De nåværende kvalitetsbeskrivelsene, som ble innført med kvalitetsreformen, hadde dårlig forankring i organisasjonen. De var bygget på en kontrollkultur med mye fokus på tall og rapportering. Det nye systemet utvikles med tanke på å ha mer fokus på å fremheve kvakliteter og har færre evalueringselementer. Det er viktig at systemet støtter opp under målsettingen fra utdanningsstrategien om at studentene skal lykkes faglig og profesjonelt, og at dette måles.

Noen foreslåtte endringer/tilføringer i det nye systemet:

  • Tilsynssensorordningen for periodiske emnevalueringer fjernes. Ett enkelt emne er interessant som en del av en større helhet, ikke så mye i seg selv. Man ønsker derfor i stedet å innføre en ekstern rådgiver som er med i en jevnlig evaluering av helheten i programmene, sammen med programråd og undervisningsledere.
  • Hvert 6. år skal det gjøres en større evaluering av studieprogrammene. En representant fra næringslivet skal delta i disse evalueringene.
  • Fakultetet skal gjennomføre en arbeidsgiverundersøkelse hvert 6. år blant et utvalg arbeidsgivere. Dette utvalget skal til sammen, så godt det lar seg gjøre, representere mulige arbeidsplasser for alle fakultetes studenter.
  • Instituttene skal ha jevnlige kandidatundersøkelser, helst hvert 2. år. Det er viktig å følge studentene over tid for å se hvilken karrierevei de velger.

Det ble presisert viktigheten av at MNSU kontrollerer at studentmedvirkningen er godt nok ivaretatt i det nye systemet, når de skal utforme sitt høringssvar. Fakultetet vil i hovedsak få tilbakemeldinger fra studentene gjennom underveisevalueringer i emner, programevalueringene, MNSU, ForVei, studieutvalget, og Si-Fra systemet. Hovedutfordringen blir å systematisere tilbakemeldingene. Representanter fra studentene inviteres også til å holde innlegg på det årlige utdanningsseminaret.

Alle undervisningslederne på fakultetet er sendt på kurs i utdanningsledelse, betalt av fakultetet.

Sak 3) Nye satser for avlønning av studentrepresentanter i styre, utvalg og råd v. MN-fakultetet.

Børge Sæter informerte:

Fakultetet reviderte høsten 2012 satsene for honorering av studentrepresentanter i styre, utvalg og råd. De nye satsene, som ble godtatt av dekanat 5.12.12, er beregnet ut i fra lønningsplasseringen for studentrepresentanter til Universitetsstyret, møtelengde, tid til forberedelser og stipulert antall utskrifter per møte.

De nye satsene gjelder fra og med 2013. MNSU kan få utbetalt honrarer etter vår- og høstsemesteret, med frist hhv. 1. juni og 15. november for å sende inn oversikt over antall møter i de ulike rådene og utvalgene per representant til kontaktpersonen på fakultetet.

MNSU hadde ingen kommentarer til de nye satsene.

Sak 4) Eventuelt

Det ble meldt inn to saker til eventuelt:

  1. Undervisningsplanlegging v/Børge Sæter. Selv om fakultetet forsøkte så godt vi kunne ble det i undervisningsplanleggingen for høstsemesteret 2013 ikke mulig å holde torsdager 14 - 16 undervisningsfri for alle studentene, slik MNSU tidligere har ønsket. Grunnen til dette er den store mengden undervisning på fakultetet kombinert med hensynet til et best mulig undervisningsopplegg for studentene. Berørte emner er STK1000 og MAT1100, samt enkelte emner med laboratoriearbeid.
    MNSU stilte seg forstående til problemstillingen og hadde ingen ytterligere synspunkter.
  2. Gruppelærere v/Hanne Sølna. MNSU har i tidligere møter tatt opp problemstillinger rundt ansettelsesforhold for gruppelærere. IFI, som til sammen har omtrent 110 gruppelærere og termvakter, har gjort en kartlegging av sine tilbud til gruppelærerne som ble presentert på et kontorsjefmøte:
    • Lønnsnivået for gruppelærere spenner fra lønnstrinn 23 - 29.
    • Gruppelærernes ansiennitet øker semesteret etter de har deltatt på fakultetets gruppelærerseminar.
    • Det er laget en egen nettside for gruppelærere på instituttets "For ansatte" sider.
    • I enkelte store emner og i emner med ukentlige innleveringer er det ansatt en egen sjefsgruppelærer.
    • Gruppelærerne har en kontaktperson i studieadministrasjonen.

Fakultetet vil til høsten følge opp saken i studieutvalget. Instituttene vil da bli oppfordret til å opprette undervisningsteam med jevnlige møter hvor gruppelærerne deltar. Gruppelærerne bør også motta et bevis på at de har vært gruppelærere når de er ferdige.

MNSU likte IFIs opplegg og ønsket at dette foreslås innført som en best practise over hele fakultetet.

 

Publisert 16. mai 2013 14:16 - Sist endra 17. nov. 2019 14:24