Referat fra møtet 10.04.2014

1. Vektersaken

Liv Nuland og Stig Rune Backsæther fra Eiendomsavdelingen svarte på spørsmål om retningslinjer rundt krav om vektere på studentarrangementer.

Det er innført nye felles regler for alle bygninger ved Universitetet om krav til bruk av vektere på arrangementer.

Det er ikke mulig å leie inn egne vektere, det er vektere fra Vaktsentralen som brukes. Ved arrangementer i RF-kjelleren vil det ikke være krav om vektere fra Vaktsentralen siden RF-kjelleren er lagt til rette for arrangementer og har eget vakthold. Ved faglige arrangementer som eksamensforberedelser skal det ikke kreves vektere. På fredager fra slutten av november og frem til jul vil vektere uansett være tilstede og det vil ikke kreves vektere utover dette. Liv Nuland gir tilbakemelding om hvordan studentforeninger som ønsker vektere utover de vanlige kravene får dette. Sommerskolen må gi beskjed til Eiendomsavdelingen når de skal bruke bygg i tider på sommeren da byggene er stengt uten korttilgang. Solveig følger opp dette.

Det er viktig når en studentforening søker om å holde et arrangement at de beskriver hva arrangementet er, slik at Eiendomsavdelingen kan gjøre en riktig vurdering. I søknad skal man oppgi to kontaktpersoner. Vektere må ha god informasjon om hva arrangement er, og kontaktpersoner kan komme med innspill dersom det er noe spesielt vekteren som kommer skal sjekke eller være klar over. Det er viktig at arrangører vet at de skal ringe Vaktsentralen på tlf 22856666 der som det oppstår uønskede hendelser. Dersom et arrangement ikke er søkt om kan deltagere risikere å bli kastet ut av lokalet.

Ved arrangement med alkoholservering må skjenkebevilling søkes om fra gang til gang. Reglene rundt skjenkebevilling er det Næringsetaten i Oslo kommune som setter. Legges et arrangement til RF-kjelleren er det ikke nødvendig å søke om bevilling siden RF-kjelleren allerede har dette.

Det vil være studentforeningen som har et arrangement som får regning til vakthold. Studentforeningen kan så sende søknad til MN-fakultetet om å få dekket vekterutgifter. Solveig og Marianne planlegger å ha et møte i mai med fagutvalg og studentforeninger på fakultetet hvor vi informerer om rutiner rundt vektere på arrangementer. Vaktsentralen ønsker også å være tilstede.

 

2. Status karaktersetting av masteroppgaver v/ Solveig Kristensen

Studentene er fortsatt bekymret for at ikke "alle" kjenner til den nye karaktersettingen innad på UiO og blant arbeidsgivere. Informasjon om at det vil komme nye rutiner for karaktersetting har vært varslet et par år, men de vedtatte nye retningslinjene er nylig kommet.

 

3. Bedriftsdag for MN-fakultetet v/ MNSU
Kjemisk fagutvalg, Fysisk fagutvalg og fagutvalgene ved Institutt for biovitenskap arrangerer sine egne karrieredager rettet mot studentene på sine institutter. Leder av fagutvalget på Kjemisk institutt, Kristina Sæterdal, fremmer forslag om å arrangere en større karrieredag i samarbeid på tvers av fagutvalgene og foreningene på de forskjellige instituttene. Kjemisk institutt er positiv til ideen og Kristina blir med på møtet for å presentere forslaget sitt. Hun har sendt inn følgende forslag:

Dagens Karrieredag har ikkje nok fokus på realfag, og som løysing arrangerer dei ulike fagutvala/foreningane på institutta sjølv bedriftsdagar for deira studentar. Kjemisk fagutval ynskjer å utvide ordninga med å starte opp ein årleg, felles bedriftsdag for heile MN-fakultetet der alle fagutvalga/foreiningane samarbeider om planlegging. Ved å gå saman kan vi gjere arrangementet stort nok til å vere attraktivt for bedrifter, i tillegg til at dei fleste bedrifter også er aktuelle for studentar med ulike typar realfagsutdanningar. UiO og MN vil bygge ryktet rundt/styrke omdømmet til realfagsstudiet, og vi meinar dette vil i stor grad bidra!

Forslaget ble veldig godt mottatt. Solveig tar opp dette med utdanningsledere i Studieutvalget og i dekanat. Det er viktig å få brukt alle gode kontakter i næringslivet. Studenter er viktige for å få i stand en Karrieredag og MNSU skal foreslå studenter som kan være med på dette. Karrieresenteret og Realfagsbiblioteket er også viktige bidragsytere. Det er ønske om å ha en Karrieredag i Vilhelm Bjerknes hus tidlig i våren 2015.

 

4. Samarbeid med Karrieresenteret og tilbud om workshop til bachelorstudenter på 3.semester v/ Marianne
Vi ønsket innspill fra MNSU på om hvordan vi kan få opp interessen blant bachelorstudentene siden det til nå har vært vanskelig å få de til å melde seg på.

Vi kan bruke fagutvalg og studentforeninger til å få litt mer blest, slik at studentene kjenner mer til det. Vi skal derfor gi beskjed til disse når invitasjoner til workshop går ut. Solveig tar opp saken med utdanningsledere i Studieutvalget og vi kan ta det opp på STUA. Det er ønske at workshopene blir mer kjent og et naturlig tilbud til bachelorstudenter på 3.semester.

 

5. Eventuelt

- Realfagsdagen 2014 og foreleserpris v/ Solveig:
MNSU bes melde inn kandidater fra instituttene. Viktig å få kandidater av begge kjønn.

- Info om priser fra Olav Thon v/ Solveig
En til beste foreleser og en til beste studentaktiv forskning. Studentene skal ikke nominere, men fakultetet kobler inn studentene i arbeidet med prisene.

- Studentkontorer i Nils Henrik Abels hus v/ Marianne
Det er to kontorer som er satt av til studenter. Det ene er forbeholdt RF økonomi, mens for det andre kan MNSU kontakte Unni Bingen ang. forslag til hvem som skal bruke dette.

Publisert 14. apr. 2014 09:20 - Sist endra 22. apr. 2014 14:43