Referat fra møtet 11.03.2021

Digitalt møte på Zoom

Tilstede:

Fra MNSU: Sara Mediå, Oliwia Malinowska, Erlend Tiberg North, Feliks Falk, Hannah Merlan Anor, Jonas Lunde, Vetle Utvik, Johan Emil Linnestad Larsson. 

Fra fakultetet: Knut Mørken, Marianne Jacobsen (referent).

Sak 1: Info fra fakultetet, v/ Knut Mørken

Status og informasjon om aktuelle saker. 

Campus er fortsatt åpent for studenter. Hurtigtesting for korona gir studentene en konkret følelse av å kunne gjøre noe med situasjonen. Pr. nå vil fortsatt digital hjemmeeksamen være standard, med noen svært få unntak. Det skal være tilbud for de som leverer egenmelding ved fysisk eksamen. Det er fortsatt målet til fakultetet at emner hvor deler av læringsutbytte ikke kan oppnås digitalt har fysisk undervisning.

Er det mulighet for å ha hjemmeeksamen i lokaler på campus? Dette tas opp i Studieutvalget i god tid før eksamensperioden starter.

Fakultetet har et stort fokus på etter- og videreutdanning (EVU) for de som er i arbeid. Noen tar EVU gjennom egne ordninger med betalingsløsninger, mens andre tar emner som ordinær enkeltemnestudent. MNSU mener det er positivt å blande vanlige studenter med EVU-studenter, dette kan gi nettverksmuligheter. 

Sak 2: Læringsmiljø

Info om arbeidsgruppe for læringsmiljø v/ Erlend Tiberg North
Gruppe sammensatt fra ulike deler av MN (Forvei, Realfagsbiblioteket, studieinfo, læringsmiljøkontakt, faddersjef MN, KURT, MNSU, RF). Ser på hvordan vi kan gjøre læringsmiljøet bedre på MN. Får input fra flere forskjellige sider og det er bra, godt initiativ. 

Hva vi kan gjøre for læringsmiljøet framover, v/ alle

Mye av premissene for vårsemesteret er allerede lagt. For høstsemesteret og semesterstart forventer fakultetet at det blir en blanding av fysisk og digitalt. MNSU tror det er lurt å ikke overdimensjonere det sosiale til høsten fordi noen kanskje vil være forsiktige med å komme selv om smittevernregler tillater det. IFI har planer om mange aktiviteter med fysisk oppmøte. 

Starten på høstsemesteret bør markeres med en type kick-off, enten det blir digitalt eller fysisk. Mange studenter savner en type startskudd, også i vårsemesteret. Det er viktig å ikke bare tenke på studenter i første studieår. Fakultetet ønsker å få til en skikkelig start på semesteret for alle. IN2000 har hatt god erfaring med å ha en faglig/sosial digtal kick-off til gruppearbeidet. Dette kan bygges videre på etter korona også. Første forelesning i alle emner burde ha et startskudd. Spesielt viktig under korona når det ikke er noen gode rammer ellers.

Påmelding som fadder til høsten er åpent tidligere enn normalt og MNSU tror ikke det blir problem å skaffe nok faddere. Studentforeninger sliter under korona med engasjement og deltakelse. En teori er at mange av de sosiale grunnene til å delta i en studentforening er borte. MNSU opplever derimot deres medlemmer møter opp og er engasjerte.

Ordningen fra høsten 2020 med å videreføre faddergrupper til undervisningsgrupper får varierende tilbakemeldinger. IFI og biovitenskap opplever at studentene kun kjenner de fra fadder/undervisningsgruppen sin og at det er uheldig å ikke ha fått en bredere kontaktflate. Samtidig påpeker de at det ihvertfall betyr at studentene kjenner noen. Matematisk melder at studentene ble godt kjent innad i gruppa og ble introdusert for andre utenom. Fagutvalgene peker på at det er tungt å havne i en gruppe som ikke fungerer, viktig å kunne fange opp dette.

Sak 3: Arbeidsgruppe for samarbeid om utvikling av karrieretjenester, v/ Marianne Jacobsen

Marianne og Stian fra studieseksjonen er med i en arbeidsgruppe sammen med arbeidslivskoordinator ved SV og Karrieresenteret. HF skal etter planen også bli med. Målet til gruppa er å utforme forslag til en helhetlig plan for integrering av karrierelæring for bachelor og master i hele studieløpet. Dette vil si elementer og verktøy som øker studentenes forståelse av egen kompetanse og kunnskap om fremtidige jobbmuligheter, og støtter opp om programmenes arbeidslivsrelevans.

MNSU synes dette høres bra ut. Mange studenter tenker kun fra en oblig eller fag til neste og glemmer det som skjer utenfor. Arbeidspraksis er også bra og studentene ønsker mer av dette. Peker på at begreper som brukes om karriere bør ses på slik at det treffer studentene og de skjønner at det er relevant. 

Sak 5: Eventuelt

Status studenthonorar i instituttstyrer: dette er utenfor studieområdet og er heller en organisasjonssak somtas videre i andre nettverk ved fakultetet. Marianne informerer Kine Lundhagen Hesselroth som er seksjonssjef HR og HMS at MNSU vil holdes oppdatert. 

Publisert 17. mars 2021 13:25 - Sist endra 29. mars 2021 11:44