Referat fra møtet 16.01.2024

Kl 14:15 - 15:45, Fysikkbygningen fakultetsstyrerommet.

Tilstede:

Fra MNSU: Adam Monev Myrvang, Jenny Lillebostad, Karl Elwyn Brown, Elise Harila Christensen, Lisa Julianne Nystad og Nils Enric Canut Taugbøl.

Fra fakultetet: Knut Mørken, Marianne Jacobsen (referent), Andreas Tandberg (sak 1)

Sak 1: Canvas-rom og promotering

Kan MNSU få et eget Canvas-rom for å poste informasjon til studenter? MNSU har nettside med informasjon, men savner en kanal for å nå ut til studenter om arbeidet de gjør og promotere arrangementer som f.eks. allmøter. Det ble diskutert fordeler og ulemper med Canvas, og vurdert om det vil være andre kanaler som kan egne seg bedre.

Det som er aktuelt er et åpent Canvas-rom hvor alle studenter kan gå inn. Dette er fordi fakultetet ikke ønsker at alle MN-studenter meldes på. Men, i et åpent Canvas-rom er det ikke mulig å kontakte studentene direkte. Det er kun mulig å legge ut informasjon, og det er ikke mulig med diskusjoner el.l. Canvas er beregnet på at man er meldt på et emne og at det kun er de som er meldt på det er mulig å ha en dialog med.
Teams har bedre muligheter dersom man ønsker diskusjon. Det ble klart at Canvas er foretrukket da dette er en kanal studenter kjenner og Institutt for biovitenskap sin bruk av kullrom trekkes frem som et eksempel på bruk. Det ble enighet om at diskusjoner er mer aktuelt å ha i de ordinære møtene til MNSU og fagutvalgene, og at dette derfor ikke er et argument for å ikke velge Teams. Andreas Tandberg ved MN sjekker om det er mulig å få til et fakultetsrom i Canvas som vil muliggjøre toveis kommunikasjon.

MNSU ønsker at alle fagutvalgene har allmøte i samme uke (uke 5 i 2024). Dette vil gjøre at fagutvalgene får representanter til riktig tid og det vil være lettere å promotere. MNSU ønsker at fakultetet deltar i promoteringen. Faultetet kan bidra ved å sende ut epost til alle MN-studenter på vegne av MNSU. MNSU har kontakt med MN-kommunikasjon for å bleste allmøteuken i sosiale medier. MNSU ser på tekst til promotering.

Sak 2: Opplæring om møtene våre

Det ble gitt generell informasjon om hvordan møtene foregår og hva slags saker vi tar opp.

Vi har møter 3-4 ganger hvert semester. For å finne datoer sender Marianne en epost til MNSU i begynnelsen av hvert semester for å finne dager/tider det passer. 

Saker vi tar opp gjelder alle, eller store deler av MN-studenter, og ikke kun noen få et enkelt institutt. Vi tar ikke opp administrative spørsmål eller problemer, dette kan tas direkte med Marianne. Forslag til saker sendes til Marianne senest en uke i forkant av møtene slik at fakultetet kan forberede seg.

Saksliste og referat legges ut på Møter mellom MNSU og fakultetet - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (uio.no)

Sak 3: Søknad om støtte til drift og honorar for interne verv

MNSU kan søke støtte til både drift og arrangementer via nettsiden Støtte til studentforeninger - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (uio.no)

Sak 4: Honorar studentrepresentanter i råd og utvalg

MNSU sender Marianne en oversikt i Excel med hvilke studenter som skal ha honorar for ulike verv for hvert semester. Dette er allerede sendt inn for høsten 2023. Det er fra august 2023 nye satser for studentrepresentanter i Fakultetsstyret. 

Sak 5: MNSU kontor og korttilgang

Tilgang med studentkort gjelder fra 1. september - 1. februar. MNSU sender Marianne en oversikt med navn og kortnummer til medlemmer som skal ha tilgang fra 1. februar 2024 - 1. september 2024.

Publisert 25. jan. 2024 14:03 - Sist endra 25. jan. 2024 14:09