Referat fra møtet 17.10.2013

1. Internasjonalisering, ute og hjemme v/ Anne Aaen-Stockdale MN-fak.
   Internasjonalisering inkluderer mer enn utveksling, for det finnes
   ressurser i internasjonale studenter, ansatte og organisasjoner ved
   MN. Hvordan kan fakultetet og MNSU hjelpe hverandre for å øke fokus
   på internasjonalisering?
   Ting som skjer fremover: internasjonal uke 27.- 30. januar 2014.

Synspunkter fra MNSU:

  • prosessen rundt godkjenning av fag fra utenlandske læresteder oppleves tungvint og tar mye tid. Det er ønskelig med flere forhåndsgodkjente emner slik prosessen fremstår enklere.
  • det kan oppleves forskjellig fra institutt til institutt om man får godkjent emner eller ikke.
  • det er for sent med utveksling i 6. semester, fordi det kan drøye med endelig godkjenning og dermed en oppnådd bachelorgrad. Det foreslås heller å ha utveksling i 4. eller 5. semester. Fakultetet påpeker at det ikke er ønskelig å ha utveksling så tidlig som i 4. semester fordi det da vil være fullt med obligatoriske emner.
  • fakultetet bør kontakte de som er på utveksling og høre om de tar andre emner enn de som er forhåndsgodkjent. Da kan man fange opp og få avklart flere godkjenninger før studenter kommer hjem.

MNSU og fakultetet er enige om at man må ha en god og forutsigbar prosess rundt forhåndsgodkjenning av emner, og at den endelige godkjenningen etter hjemkomst oppleves så enkel som mulig. Målet er flere gode vandrehistorier om utveksling! Informasjon om utveksling må finnes lett på nettsider. Vitenskapelige fronter ofte det faglige ved snakk om utveksling. Det er viktig å huske på at et utvekslingsopphold er mer enn det faglige, man lærer språk, opplever en annen kultur etc. som bidrar til en personlig utvikling.

Studenter på bachelorprogram skal vite at de går på et studium med et internasjonalt miljø, gjennom at emner har et innhold med internasjonal kontekst, flere emner undervises på engelsk, det er innreisende utvekslingsstudenter, vitenskapelige fra andre land, tidligere utvekslingsstudenter etc. Å gå på et studium med et internasjonalt miljø er en del av den profesjonelle kompetansen våre kandidater har når de skal ut i arbeidslivet.

Integrering av utvekslingsstudenter:

  • MNSU mener det er uheldig å ha egne faddergrupper for internasjonale studenter
  • Studentforeningene spiller en viktig rolle, og det er ønskelig at foreningene kan være med å arrangere sammenkomster.

MNSU oppfordres til å tenke mer på hvordan vi kan bli flinkere til å utnytte internasjonale ressurser hjemme.


2. Status for lektorutdanning i realfag v/ Solveig Kristensen

Solveig informerte om fremdriftsplanen og hvilket innhold lektorutdanningen vil få. Det ble snakket om de områdene i utdanningsløpet som fakultetet er fornøyd med og hvilke områder fakultetet mener fortsatt kan bli bedre. Målet er at den nye lektorutdanningen i realfag skal tilbys fra høstsemesteret 2014.

3. Eventuelt

MN har mottatt 1,25 millioner kr fra KD til videreutvikling av CSE prosjektet.

Publisert 17. okt. 2013 21:28 - Sist endra 17. okt. 2013 22:07