Referat fra møtet 20.10.2023

Kl 10:15 - 11:45, Fysikkbygningen fakultetsstyrerommet.

Tilstede:

Fra MNSU: Lisa Julianne Nystad, Nils Enric Canut Taugbøl, Elise Harila Christensen, Marie Kristine Kvendseth Rimstad, Melissa Rodrigues, Karl Elwyn Brown, Adam Monev Myrvang, Simon Lederhilger.

Fra fakultetet: Knut Mørken, Tone Gregers og Helge Engseth Kleivane (sak 1), Yvonne Halle og Mari Vang Johansen (sak 2 og 3), Marianne Jacobsen (referent).

Sak 1: Eksamensformer, v/ MNSU

Er eksamen i Silurveien den beste måten å teste kunnskapen på? Hva er de reelle hensynene som ligger bak eksamensform? Det sies at Silurveien er eneste måten å kontrollere fusk, men er det egentlig sant?

MNSU mener det er uheldig at mange emner kun tester studenters kunnskap med en eksamen på slutten av semesteret. MNSU støtter vurderingsformer som går over større del av semesteret. Obligatoriske arbeidskrav underveis teller for å kunne ta avsluttende eksamen, men studentene opplever ikke alltid det som læring. Det kan oppfattes som kun en billett for å ta eksamen. Det er viktig at studenter ser hensikten med obligatoriske oppgaver.

Fakultetet påpeker at studenter er en mangfoldig gruppe hvor noen også trives med å kun ha en avsluttende eksamen. Utfordringen slik fakultetet ser det er hvordan studenter undervises i frem til eksamen og utforming av eksamensoppgaven. Studenter skal mestre eksamensoppgaven fordi undervisningen har støttet opp om eksamen. Fakultetet skal starte et arbeid med  læringsutbyttebeskrivelsene. Det er viktig at studentene utsettes for ulike eksamensformer. Det er ikke alle emner som egner seg for prosjekteksamen og ChatGPT har gjort at hjemmeeksamen ikke fungerer som eksamensform.

MNSU lurer på hvorfor ikke labrapporter og annet obligatorisk arbeid underveis i semesteret teller med på avsluttende karakter. Det er veldig mye jobb og det oppleves derfor urettferdig at dette kun er en "billett" for å ta avsluttende eksamen.

Fakultetet opplyser at det er flere sider ved dette som vil være utfordrende, tid- og ressurskrevende. Karaktersetting skal i prinsippet gjøres anonymt i Inspera. Ved karaktersetting er det rettigheter til begrunnelse har klage. Der det er gruppelærere som setter bestått/ikke bestått vil det kreve en annen organisering hvor karaktersetting må skje på et "høyere" nivå. Karakterskala A-F er også en mer detaljert skala enn bestått/ikke bestått som brukes på obligatorisk arbeid. Matematisk institutt har forsøkt karakter på obliger, men det ble ikke populært blant studenter som brukte for mye tid på å få en bra karakter. Fakultetet mener det er mer å hente på at undervisningen legger bedre til rette slik at studenter ser en sammenheng med eksamen.

MNSU har mange gode poenger fordi det er et etterslep med å se på hva slags undervisnings- og vurderingsformer som brukes. Fakultetet har fokus på å forbedre dette, men det tar tid og er krevende.

Sak 2: Studiebarometeret, v\ Mari Vang Johansen

Studiebarometeret er en anonym studentundersøkelse til 2 og 5. års studenter med spørsmål om hvor fornøyde de er med eget studieprogram. Dette er en god måte for studenter å gi tilbakemelding på kvalitet i eget program. Resultater brukes i arbeid med studiekvalitet, men det krever en god nok svarprosent. Som et incentiv trekker fakultetet ut gavekort til studenter og spanderer pizza til studieprogram med høyest svarprosent. Det er mulig å se resultater for eget og andre studieprogram.

Fakultetet oppfordrer MNSU til å skape engasjement og til å kontakte eget institutt med ideer for å få høy svarprosent. Studiebarometeret er åpent frem til 19. november.

Studiebarometeret - Studentundersøkelsen

Sak 3: Studiekvalitetsmidler, v\ Yvonne Halle

MN-fakultetet har lyst ut 1,5 millioner til utvikling av utdanning og læringsmiljø, søknadsfrist er 30. november. Det kan søkes om støtte til tiltak for å prøve ut nye ting som kan være til nytte for flere. Det gis ikke støtte til drift. Studenter eller fagutvalg med ideer kan kontakte sitt institutt/studieseksjon, søknader går via instituttledelsen.

Sak 4: Aktuelle saker v/ Knut Mørken

Salg og servering av alkohol i UiOs lokaler.

For at studenter og studentforeninger ved UiO skal kunne selge alkohol på UiO må det foreligge en kjelleravtale, eller en godkjenning gjennom søknadskjema for studentforeninger. Kjelleravtale tegnes mellom MN og studentforening. I tillegg må arrangør søke Næringsetaten om skjenkebevilling. Se Retningslinjer for studentforeninger som bruker lokaler ved UiO - Universitetet i Oslo og Skjenking av alkohol - Universitetet i Oslo (uio.no)

MN har kjelleravtaler med Escape og RF-kjelleren. La Place i Fysikkbygningen ikke er egnet da ventilasjonen her ikke er optimal, og arealet kan ikke benyttes til alkoholservering. Det er ingen studentarealer ved Fysikk institutt som er godkjent for servere/salg av alkohol. Det er viktig at alle foreninger og fagutvalg ved Fysisk institutt forholder seg til dette, informasjon sendes til kontorsjef og studieadministrasjonen.

Opplæring av studentrepresentanter

UiO arrangerte felles opplæring for studentrepresentanter 8. september 2023:
Opplæring for studenttillitsvalgte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Studentene er godt fornøyde med dette. For studentorganer og studentrepresentanter på fakultets- og instituttnivå ivaretas lokalt opplæringsansvar av henholdsvis fakultets- og instituttledelsen.

MNSU ønsker et opplæringsmøte for medlemmer i starten av hvert semester for å se på organiseringen av møter på fakultetet. Dette er ikke bare for nye medlemmer i MNSU, men er åpent for alle. Marianne finner tidspunkt i forbindelse med oppsett av møter for hele semesteret.

Sak 5: Eventuelt

Ingen saker.

 

Publisert 18. okt. 2023 15:32 - Sist endra 12. nov. 2023 15:34