Referat fra møtet 21.04.2022

Kl 13:15 - 14:45, Fysikkbygningen, fakultetsstyrerommet.

Fra MNSU: Lisa Julianne Nystad, Erlend Tiberg North, Alina Krogstad, Ellen-Beate Tysvær, Feliks Falk, Oliver Stavik og Nils Enric Canut Taugbøl. 

Fra fakultetet: Knut Mørken, Paul Aleksander Maugesten (sak 1), Tone Gregers (sak 2) og Marianne Jacobsen (referent)

Sak 1: Obligatoriske innleveringer ved Matematisk institutt, v/ Paul Aleksander Maugesten (MI) og MNSU

En ny ordning gir kun ett forsøk på obligatoriske innleveringer for alle emner ved Matematisk institutt. Dette er en oppfølgingssak etter møtet 17. mars 2022. 

Paul Aleksander Maugesten fra Matematisk institutt viste statistikk for antall studenter som har bestått oblig 1 i MAT1110, STK1100 og MEK1100 V22, V21 og V20 (inkludert antall oppmeldte) og antall studenter som fikk innvilget nytt forsøk på oblig 1 (inkludert antall som ikke fikk godkjent). Faglig innhold i obliger er hovedsaklig det samme, det er rammebetingelsene som er endret. Paul fortalte om vurderingene som ble gjort av instituttet og hvem som har vært involvert, det er ingen enkelt grunn til hvorfor ny ordning ble innført. Det skal gjøres en evaluering, det er ingen umiddelbare planer om å gå tilbake til gammel ordning. Ny ordning vil også følges med på via Studieutvalget. Studenter har ulike syn på obliger, noen liker denne måten å bli fulgt opp på underveis, andre synes obliger er unødvendig bruk av disiplin. MNSU setter spørsmål ved om den nye ordningen ble tatt ordentlig opp med studenter på forhånd, er det blitt kommunisert godt nok? Skal første oblig bli en slags eksamen?

Tone Gregers fra KURT tok opp hva obliger skal være, hva som er hensikten. Obliger skal ikke kun være et verktøy for å konkurrere om studentens arbeidsprioritering. Fakultetet har en arbeidsgruppe som skal se på obligatoriske aktiviteter. Mange studenter har ikke kommet tilbake etter korona, hvorfor velger studenter bort undervisning? Alle er enige om hvor viktig det er å ha gode læringsarealer hvor studenter kan møtes fysisk.

Matematisk fagutvalg tar på nytt opp sine syn på ny ordning med Matematisk institutt. På lang sikt blir arbeidsgruppen sitt arbeid viktig.  

Sak 2: Formidlingskompetanse til undervisere, v/ Tone Fredsvik Gregers KURT og MNSU

MNSU opplever at noen forelesere har behov for kurs i pedagogikk og formidling. Dette er en oppfølgingssak etter møtet 17. februar 2022. Hvordan kan fakultetet samarbeide med MNSU og studenter for å få til bedre undervisning?

Er det noe fokus på undervisere som har jobbet her lenge? Burde de beste formidlerne være på begynneremner? Undervisere får pedagogikk gjennom LINK. De som er med på kurs og tilbud i formidlingskompetanse er de som allerede er interessert. Hvordan få med de som er mer fastlåst i eldre undervisningstradisjponer? Det handler om en kulturendring i hvordan man tenker undervisning og dette tar tid. KURT ser at de som deltar på tilbud også er med på å spre det til de som ikke deltar. Det er ikke aktuelt å gjøre kurs i formidlingskompetanse obligatorisk for de som har jobber her lenge, det vurderes som mer å hente på å jobbe med kulturendring. Det ble tatt opp hva som er gode undervisningsformer (powerpoint vs. kritt og tavle). Det er viktig å få innspill og ha dialog med studentene i forhold til undervisningskvalitet.

KURT arrangerer REAL Prat i juni hvor tema er samarbeid student - underviser, det er ønske at MNSU deltar.

Sak 3: Status og informasjon om aktuelle saker, v/ Knut Mørken

Ingen saker.

Sak 4: Eventuelt

Ingen saker.

Publisert 25. apr. 2022 14:44 - Sist endra 24. jan. 2024 07:04