Referat fra møtet 21.10.2021

Kl 12:15 - 13:45, Fysikkbygningen, fakultetsstyrerommet.

Tilstede:

Fra MNSU: Sara Mediå, Erlend Tiberg North, Johan Emil Linnestad Larsson, Agmund Valtchev Riiser, Hannah Merlan Anor, Anne Lise Doan, Alina Krogstad, Thorstein Skaug, Håkon, Elias og Lisa. 

Fra fakultetet: Knut Mørken, Hanne Sølna, Marianne Jacobsen (referent).

Sak 1: Status og informasjon om aktuelle saker, v/ Knut Mørken

Kjellersatsingen
UiO med MN og Institutt for teknologisystemer skal samarbeide med forskningsmiljøene på Kjeller i den nye satsingen Future Technologies. Målet er å få 100 nye studieplasser hvert år sammen med stipendiatstillinger og forskning på romteknologi, fornybare energisystemer, sensorteknologier og nukleærmedisiner. Les mer om Kjellersatsingen i Titan aktueltsak.

Møte i Studiekomiteen 20. oktober
Knut orienterte fra sak om studiestruktur for å bedre tverrfaglighet og fleksibilitet i studiene, og fra sak om digitalisering med pengebruk.

Krav om to sensorer
UiO må ha felles retningslinjer for dette og sentralt må komme med avklaringer. Gjelder ved bruk av karakterskala  A-F. Usikkert om det påvirker sensurfrister. Kan være en utfordring der det er vanskelig å finne en ekstern sensor. Fakultetet vil jobbe tett med studentene om kravet.

Sak 2: Undervisning etter korona: opptak og digitale tilbud, v/ MNSU

Skal undervisningen fremover være fysisk, digital eller hybrid, skal det tilbys flere varianter i samme emne? Hva med forelesningsopptak? Hva skal være gyldig grunn for fravær i undervisningen?

Det er ulike meninger blant studentene om hvordan man ønsker undervisningen fremover. Alt fra hel-digitalt til kun fysisk, eller en kombinasjon enten atskilt eller samtidig. Noen ønsker at undervisningen tilbys selv om studenter ikke kan delta fysisk. Det kom spørsmål om fysisk tilstedeværelse er et premiss for å følge undervisning, og hvis det ikke er et premiss bør man gå bort i fra obligatorisk oppmøte. Er det i tråd med kravene til universiell utforming å kreve oppmøte og har det en verdi å møte opp? Hva med å ha mer prosjektbaserte oppgaver istedet for vanlige obliger? Det er ulik kultur og ønsker blant faglærere.

Knut påpekte at det er viktig at hele organisasjonen er enige om hvordan undervisningen skal være. Det ligger til grunn at UiO er et campus-universitet, og at fysiske møteplasser blir sett på som viktige for å få til et godt læringsmiljø. Det primære vil derfor være fysisk undervisning, men det skal i tillegg være gode, digitale løsninger og tilbud. Hybride løsninger er krevende for forelesere og kvaliteten for de som deltar digitalt blir ikke god nok. Det varierer mellom emner hvilke som egner seg seg for digital undervisning. Kravet til teksting av forelesningsopptak er en utfordring dersom det skal legges ut. Det finnes verktøy for autoteksting, men disse er ikke optimale.

Sak 3: Mangel på egnede lesesalsplasser, v/MNSU

Geofag og farmasi har for få leseplasser for studenter. Er det noen arealer som kan gjøres om til dette? Fakultetet melder behovet videre til instituttene.

Sak 4: Studentdemokratiets forankring og innspill til høringssvar, v/MNSU

MNSU opplever å ikke alltid få tilsendt høringer, eller at de kommer veldig sent i forhold til høringsfrist. Høringssaker som kommer via Studieutvalget vil MNSU få samtidig med andre. Andre høringer skal fakultetet passe bedre på at blir sendt til MNSU så raskt som mulig. 

Sak 5: Studieprogrambaserte identitetsarealer - kombinert læringsareal og sosial arena, v/ MNSU

Foreslår at hvert program bør ha sitt «hjem» hvor det er leseplasser og også tilrettelagt for et godt sosialt miljø. Hva finnes av tilbud i dag? Kjemisk institutt trekkes frem som et godt eksempel med slike kombinerte arealer. Fysisk institutt har Origo, Kristine Bonnevie har Bikuben, men begge disse oppleves å fungere delvis som et "hjem" for programmene. Å ha denne type lokaler tilgjengelig for programmene er noe som ligger hos instituttene, og fakultetet vil melde ønsket videre. Det er knapt med romressurser, så det er enighet om at arealer for geofag og farmasi bør prioriteres. 

Sak 6: Eventuelt

Ved evaluering av emner skal studenter sitt syn også være representert og det er ulike måter å få med studentperspektivet på. Hvis studenter opplever at dette mangler bør det tas opp med ledelsen på instituttet og henvise til UiOs kvalitetssystem.

Publisert 28. okt. 2021 14:32 - Sist endra 28. okt. 2021 14:32