Møte i ph.d.-programrådet 24. mai 2017

Fakultetsstyrerommet, 14.00-15.30

Til stede: Helge Balk (FI), Terje Berntsen (GEO),Hans Brodersen (MI), Mats Carlsson (ITA), Tor Gjøen (FAI), Sonja Kistenich (stipendiatrepresentant, NHM), Kristian Prydz (IBV), Stian Svelle (KI), Solveig Kristensen (studiedekan), Jean Raphael Martinez (MNFADM), Natalia Utkina (MNFADM),Else Marie Lingaas (MNFADM (referent))

Forfall

Fritz Albregtsen (IFI), Jan T. Lifjeld (NHM), Harald Walderhaug (KI)

1.    Digital eksamen

Andreas Tandberg og Helge E. Kleivane informerte om status for prosjekt digital eksamen ved MN og mulige utfordringer for ph.d.-emner.

Fakultetets strategiske beslutninger og planer for utvikling av digitalisering av eksamen

• Digitalisere nye programmer
  • Alle skriftlige eksamener skal til Silurveien
  • Oppskalere digitalisering ved å bruke mellomløsning (skanning av tegneark) som UiB nå kjører et pilotprosjekt på.
  • Bygge opp forvaltningsstrukturer på instituttene. Det må lages lokale oppskaleringsplaner
  • Teknisk utvikling av Inspera som MN bidrar til, både administrativt og faglig
  • IFI er fakultetets satsing institutt med planen om å digitalisere 96% av emner innen vår 2018. KI og FAI er piloter. Studenter og ph.d.-kandidater fra andre institutter får prøve digital eksamen på andre fagfelt som har digital eksamen
  • Utvikle nye typer oppgaver
  • Koble flere emner til digital eksamen

Utfordringer for ph.d.-kandidater

• Man må passe på fornuftig ressursbruk. Påmelding og frafall må følges opp bedre. Hvis det kommer altfor få ph.d.-kandidater til emnet bør muntlig eksamen foretrekkes.
  • Kobling av ph.d.-kandidater fra eksterne utdanningsinstitusjoner (både fra Norge og utlandet) til digital eksamen er problematisk pga. tredjepartsprogramvarer.
  • Ph.d.-emner skal ikke tvinges til digitalisering.
  • Det skal være mulig å gi unntak til ph.d.-kandidater for at de skal kunne lenke seg til eksterne steder som kan være relevante for ph.d.-emner og som i utgangspunktet er stengt på stasjonære maskiner i eksamenslokaler.

2.    Kvalifikasjonsrammeverket og innovasjon

Hvordan skaper vi sammenheng i utdanningsløpet bachelor – master – ph.d. – med hovedfokus innovasjon? Hvordan kvalifikasjonsrammeverket skal oversettes og operasjonaliseres på phd-nivå, v/Knut Mørken (presentasjonen er vedlagt).

3.    Eventuelt

Studiedekanen takket for et godt samarbeid. Fakultetets nye forskningsdekan Finn-Eirik Johansen vil fra høsten av overta forvaltningsoppgavene til forskerutadanning og fungere som ph.d.-programrådsleder.