Møte i Studieutvalget 13. september 2013

Saksliste

 

Sak Tema Sakspapirer

1 -NOKUT evalueringen

 

NOKUT evaluerer nå UiOs evalueringssystem basert på tilsendt dokumentasjon og møter. De valgte seg ut bachelorutdanningene FAM og statsvitenskap samt phd-udanningen. Lenke til MN-dokumentasjonen: https://www.nokut.no/utdanningskvalitet/systematisk-kvalitetsarbeid-og-kvalitetsutvikling/

Tilbakemeldinger fra de som møtte komiteen:

Studentene: Det var studentrepresentanten i komiteen som hovedsaklig stilte spørsmål og de var til tider kritiske i den grad at det ikke var mulig å gi et positivt svar. Studentene kom til en viss grad  i en forsvarsposisjon. Komiteen stilte ellers spørsmål som opplevdes relevante og også om CSE.

Ledelse ved Fysisk institutt: Har lært mye om utdanningen ved å forberede evalueringen og heftet med MN dokumentasjonen er svært nyttig å lese. Den bør trykkes opp til alle utdanningslederne og til studieadministratve på FI. Ledelse på FI fikk spørsmål som gikk på rutiner for å innhente tilbakemeldinger og å følge opp. Hvordan får studentene vite at deres bidrag i evalueringen har hatt en betydning. Koplingen mellom phd og utdanningsleder er uklar i og emd at det nå er to søyler innen utdanning; phd og så de andre utdanningsløpene. På fakultetenivå er Solveig som studiedekan medlem av phd programrådet og vil ta med seg relevante phd saker inn i studieutvalget.

Phd: Veileder opplevde at komiteen var opptatt av å definere minstemålet mens MN-veilederne hadde mer fokus på hva som skal til for at en stipendiat har best mulig forutsetninger for å gjennomføre. Når et menneske strever hva er da som skal til for å motivere dem til å fortsette? Stipendiater er ofte mennesker i etableringsfasen med mange utfordringer også på andre områder enn det faglige som påvirker forskningsinnsatsen. Ellers er phd preget av gode systemer der kontroll og hjelp er i ganske god balanse. Tredje semesterrapporteringen virker godt i forhold til å fange opp problemer. Det er svært sterke økonomisk incentiver på gjennomføring og det uteksamineres kandidater som ikke skulle sluppet igjennom. Det var ellers spørsmål knyttet til veiledningskompetanse.

Undervisere på FAM: Komiteen fokusert på tilbakemeldinger og oppfølging. Her er det en klar utfordring i å bevisstgjøre den enkelte faglærer og få til avprivatisering av undervisningen. Hvordan sørge for at det som blir gjort av endringer basert på tilbakemeldinger blir kommunisert tilbake til studentene.  Både Fysisk institutt og Kjemisk institutt har nå møter mellom utdanningsleder og fagutvalg.

Solveig: Viktig med plassering av utdanningsledere på nivå 3 for å gi disse en synlig og formalisert rolle. Med en slik plassering i linjen skal det være lettere å ta grep for forbedring av utdanningen.

 

 

2 -  MN-fakultetets SFU søknader og status på disse

 

MN fakultetet sendte inn to søknader på Senter for fremragende utdanning utlyst av KD og administrert av NOKUT. Senter for entreprenørskap beskriver  i sin søknad en metode for bedre å integrere innovasjon i bachelorutdanningen. Denne søknaden er nå kommet til finalen i utvelgelsen. MN fakultetet sendte inn søknaden InterAct som er en beskrivelse av utdanningssatsingen som bygger på utdanningsstrategien. Denne søknaden kom ikke til finalen men vil bli realisert innenfor ordinære fakultetsrammer.

I tilbakemeldingene på InterAct søknaden etterlyses mer om inntakskvalitet på studentene, hva merverdien vil bli med et SFU og hvordan resultatene skal spres nasjonalt.

 
3 - Utdanningslederprogram Det tilbys nå et nytt utdanningslederprogram (ULP) med samlinger 2013 og 2014 og opplegget fungerer bra. På det første ULP som går nå, er det tre utdanningsledere som deltar: Hege (farmasi), Dag (ifi) og Eli (Fysisk institutt). Erfaringene med   ULP er svært gode. Det gir absolutt mening å snakke med utdanningsledere på andre fakulteteter om det som er felles. ULP bidrar til en identifisering og bevisstgjøring på hva som er utfordringer innen utdanningsledelse og deltagerne får verktøy for å håndtere det. Perspektivet veksler mellom det overordnede og det konkrete. Det er et utalt mål at alle utdanningslederne skal gjennomføre et ULP og i neste runde vil Solveig Kristensen, Knut Mørken, Jaan Roots, Hanne Sølna og Tom Lindstrøm delta. Invitasjon til ULP
Eventuelt

Det har kommet en henvendelse fra en potensiell søker til farmasistudiet om det er mulig å gjennomføre studiet med bruk av niqab (hodeplagg som dekker ansiktet helt bortsett fra øynene). Studieutvalget råder Farmasøytisk institutt i sin vurdering og i sitt svar å gå gjennom og beskrive de ulike studiesituasjonene som studenten må stå i og gjennomføre med forventet kvalitet og læringsutbytte, i forhold til det å skulle bære niqab. Utfordringer med niqab i studiesituasjonen, er blant annet knyttet til kommunikasjon og HMS.

 
Publisert 2. okt. 2013 10:02 - Sist endra 10. feb. 2023 13:23