Møte i Studieutvalget 29. august 2014

Saksliste

 

Sak Tema Sakspapirer
1 - Utdanningsseminar på IBV

 

Gode innlegg fra Hans Petter Langtangen og Anders Malthe-.Sørenssen. Integrering av CSE med beregninger i utdanningen er i gang. Diskusjon på "Hva er en biolog" - også diskutert på et tidligere seminar også. Interessant diskusjon som kan bli lang. De tar utgangspunkt i listen til Tom L. Enighet om at felt- og observasjonakompetanse bør inn. Det skal være seksjonsvise møter dette semesteret der studieprogram og undervisning skal diskuteres. Tom og Olav skal være tilstede på disse møtene.

Mye diskusjon rundt opptakskrav. Dette er relevant også sett i lys av CSE. Fokus på R2 eller ikke.  Mener det er en fordel med samme krav på MN. Med R2 er det lettere å få beregninger inn i første semester. Antallet biologistudenter med R2 er for nedadgående. Dette er bekymringsfullt med tanke på hvordan den moderne biologien utvikler seg. IBV ønsker ikke et situasjon der biologi blir løsrevet fra realfagene. I skolen er biologi utviklet seg til å bli et mer samfunns/HF fag.

 

 

 

2 - Status på opptakskravsaken, MN og nasjonalt

Nasjonalt er det NTNU og UiO som er mest på hugget for å søke om pilot med endrede opptakskrav. Det som peker seg ut som aktuelt er å kreve R2. Dette vil flagge nivået på utdanningen vår og få en effekt i skolen. Dette må fases inn slik at det ikke rammer elever som allerede har valgt (bort) fag.

Studentrepresentantene mener MAT1100 bør forutsette R2. Noe annet er å lure folk. Ellers er de i tenkeboks når det gjelder R2 krav til andra fag og også om det kan medføre færre søkere til realfag.

De som ikke skal ha MAT1100 bør i hvert fall ha R2 for å ha bakgrunn for CSE og statistikk. Er vi redde for å stille krav for å miste søkere? NTNU stiller krav og det gjør studentene trygge på at de møter likesinnede. De aller fleste på fysikk har R2 så hvorfor ikke sette det som krav.

IBV: undersøkelse som ikke viser korrelasjon mellom vgs-fag og BIO1000 prestasjon. Derimot korrelasjon mellom total karakter og gjennomføring. Stiller vi R2 krav får vi likevel tak i de gode studentene.

Endrede krav for lektorutdanningen må sjekkes med de andre lektorutdanningene og UV.

Er det greit med ulike krav på ulike programmer? Det er en fordel med ett felles krav. Med R2 får vi et sjikt av gode studenter. Forskjellige krav hindrer fleksibilitet. MN har greid seg med lave krav hittil og med R2 er det en kraftig opptrapping. Vi må våge å stille krav og elever velger strategisk for å få et godt karaktersnitt. Md R2 sender MN et veldig tydelig signal på hvilket nivå utdanningen vår er på.

Det jobbes med hele matematikkporteføljen i skolen. Det vil uansett være en fordel med matematikk til topps før de kommer til oss. Det kan også tenkes at vi kan legge til rette for studenter med en svakere bakgrunn fex ved hjelp av LeP-studenter som kan gi matematikkundervisning.

SAB (Strategic advisory Board) rapporten fokuserer på excellence. Instituttledermøte er enige om at MN skal tilby en breddeutdanning og at den skal kjennetegnes ved høy kvalitet.

LEKSE: komme med tilbakemeldinger neste fredag på hva instituttene ønsker av opptakskrav.

SAB-rapporten
3 - Utdanningsseminaret 10. oktober

Hovedmålet med seminaret er å få så mange som mulig interessert og engasjert i utdanningssatsingen. Det vil være flest foredragsholdere fra MN for å få frem helheten i satsingen og at dette skjer på eget initiativ og ikke som svar på et ytre pålegg. I Det er et mål i seg selv å få samlet så mange som mulig av MN-ansatte for å diskutere utdanning. Seminaret vil avsluttes med en kort presentasjon av utdanningslederne om prosessen på instituttet. Det blir viktig å ikke bare fokusere på problemene men på hva som faktisk skjer.

 

 
4 - CSE film  Gunnhild fra kommunikasjonsgruppen orienterte om planene for å lage en CSE film. CSE er en av de utdanningskvalitetene MN ønsker å markedsføre tydeligere i forhold til omverdenen. Samtidig er det en utfordring å konkretisere og formidle dette på en forståelig måte og at dette er noe annet enn data i undervisningen. Det blir to filmer med den første fra fysisk institutt. Filmene finansieres av studiekvalitetsmidler. Hovedmålgruppen er elever i vgs pluss foreldre og andre som ikke skjønner hva CSE er.  
Publisert 9. sep. 2014 16:37 - Sist endra 10. sep. 2014 14:40