Møte i Studieutvalget 27. februar 2015

Saksliste:

Sak Tema Sakspapirer
1 - Utdanning og IT IT-leder Arnstein Orten presenterte utfordringer og muligheter han ser som viktige for bedre utnytting av IT for å bedre studiekvaliteten på fakultetet. Det kom flere innspill fra instituttene som etterlyser trening i å bruke det IT-utstyret som allerede finnes (podcasting ble spesielt nevnt her), en "hotline" til IT fra forelesningssalene, enkle og standardiserte IT-utstyr og programvare. Utfordringer som ble nevnt er at USIT oppdaterer uten forvarsel (programvare "forsvinner"/bytter navn/sted og lignende), tekniske feil, samt at reserveløsninger mangler. Arnstein ønsket innspill på hvor fakultetet ønsker at studentene skal kunne kjøre programmer fra, og la fram alternative løsningsforslag; på fakultetets maskiner, å terminalserver (kiosk.uio.no?), virtuell maskin på fakultetets servere eller på studentenes egne maskiner. De forskjellige løsningene ble diskutert hvor fordeler og ulemper kom fram fra samtlige alternativer. Ingen av alternativene er klart foretrukket av instituttene, men at en blanding synes å være å foretrekke. Det ble fremmet forslag om AV-hjelp på fakultetsnivå. Digital eksamen ble også nevnt, og Arnstein sa at fakultetet mangler de fleste byggeklossene for å få dette til, men at det ikke vil være så vanskelig å få til. Studentene utrykket sin bekymring med å utvide digital eksamen til samtlige fag, da det går fortere å skrive matematiske utregninger for hånd. De nevnte også at podcaster er til god hjelp, men bør kun sees som et supplement til ordinær undervisning. Knut oppsummerte med at IT er viktig for studiekvaliteten på fakultetet og at utfordringen med IT er at den må koordineres. Arnsteins presentasjon (pdf)
2 - Masterporteføljen Hanne la frem utkast til et tentativt styringsdokument for masterporteføljen. Dokumentet inneholder prinsipper og føringer for det fremtidige arbeidet med valg av fakultetets masterprogramportefølje. Dette dokumentet er pgs ment å være til retningsgivende med tanke på det pågående revisjonsarbeidet med bachelorprogrammene. Føringer fra Solveig til utarbeidelse av reviderte masterprogrammer er fleksibilitet, tverrfaglighet og mobilitet. Fakultetet må fremstå noenlunde samlet i hvordan vi ønsker å bygge opp masterprogramporteføljen. Hanne presenterte to modeller som representerer ytterpunktene for oppbygging av porteføljen ved instituttene. Den ene modellen er at masterporteføljen inndeles i mange små programmer, mens den andre modellen inndeles i større overbygninger med mange fag-/studieretninger. Fordeler og ulemper ved begge de ytterliggående modellene ble lagt fram. Det ble ytret bekymring for at utstrakt fleksibilitet vil resultere i bredde og ikke dybde i faglig spesialisering. Det ble presisert at det er viktig med opptakskrav til mastergrader for å kunne oppnå grad av faglig spesialisering. Knut presiserte at en må være fleksible, at en må kunne si at i noen tilfeller vil være uproblematisk å ha samme opptakskrav for noen masterprogrammer, men at det andre ganger ikke vil være mulig å gjennomføre. Det ble videre stilt spørsmål om det var urimelig å forlange at studenter som ønsket å bytte studieløp måtte belage seg på å studere noe lengre enn normalt studieløp.  Hanne vil oppdatere det tentative styringsdokumentet basert på tilbakemeldingene, og at det viktigste i denne fasen er at det blir enighet om hva vi vil med masterprogrammene, før vi diskuterer hva som er mulig/ikke mulig i så måte. Masterportefølje
3 - Eventuelt Hanne informerte om at det vil bli satt opp et dagsseminar med påfølgende middag som har som mål å forankre og synkronisere InterAct-prosessen mellom instituttene. Datoen som så ut til å passe best er 16. mars og det vil finne sted på Hotel Bristol. Det er et ønske at utdannings- og instituttledere møter, samt at instituttene selv også vurderer hvem andre de ønsker skal inviteres fra sine respektive institutt.  

 

Publisert 4. mars 2015 16:16 - Sist endra 4. mars 2015 16:16