Møte i Studieutvalget 1. april 2016

Til stede: Knut Martin Mørken (MN), Solveig Kristensen (MN), Hanne Sølna (MN), Tom Lindstrøm (MI), Hege Thorsen (FAI), Annik Myhre (Geo), Tom Andersen (IBV), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), (MN), Inger Christine Borge (MN), Frode Hansen (ITA), Karianne S. Lilleøren (Geo), Yvonne Halle (MN), Hege Thoresen (FAI),  Dag Langmyhr (IFI), Grete Stavik-Døvle (FI), Emilie Willoch Olstad (studentrepresentant), Morten Østigard (studentrepresentant), Andreas Tandberg (MN, referent).

Fravær: Hege S. Christiensen (FAI), Eli Olaug Hole (FI)

Saksliste

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Orienteringer

Solveig Kristensen jobber med SFU-søknadene. Vi ba om søknadsskisser innen 29/3 og har nå fått inn tre. Solveig er i dialog med alle tre miljøer.  

 

2 – Studiekvalitetsmidler og utlysning av disse 

MN har 3 millioner kroner som vi lyser ut i studiekvalitetsmidler. 500 000 av disse er øremerket CSE-initiativ. Vi planlegger å lyse ut studiekvalitetsmidler knyttet til prosjekter som handler om mottak av MA- og Ph.d.-studenter, innovative undervisningsformer på førsteåret, digital eksamen, produksjon av læremateriell og CSE.   

 
3 – Studentrepresentanter i emnekomiteene  Fakultetet mottok en e-post fra MNSU-leder Ina Kullmann, der hun etterlyste informasjon om hvorvidt de ulike emnekomiteene ved instituttene som arbeider med revisjonen, har studentrepresentanter. Det er instituttene selv som  har ansvaret for opprettelsen og sammensetningen av emnekomiteene. Vi tok en runde rundt bordet og sjekket status ved de ulike instituttene. Omkring halvparten av instituttene har studentrepresentanter inne i komiteene. Fakultetet oppfordrer alle institutt til å invitere studenter inn i emnekomiteene om det ikke er studentrepresentant inne.  
4 – Kjemiemner og lektorprogrammet

KI skal på et møte torsdag 7/4 avgjøre hvordan emnematrisen i programmet  Kjemi og biokjemi skal se ut i de første semestrene. Dette vil ha implikasjoner for emnematrisene i lektorprogrammet. Det skal være et møte mellom LeP realfag og ILS 11/4 og da bør kjemiemner være klarlagt.

 
5 – Komiteer for utviklingssemester

Fakultetet har satt ned en komité som skal jobbe med å få flere studenter på utveksling til UNIS. Det er et uttalt mål å styrke samarbeidet vårt med UNIS.

Generelt bør vi ha tydelige "utvekslingspakker" liggende ute på nettsidene som beskriver hvilke institusjoner vi har avtaler med og hva avtalene består i (hvordan få fritak fra emner, hvordan overlapper emner i utlandet osv.). Vi bør på sikt opprette en komité som jobber med utveksling ved fakultetet. Vi ble på møtet enige om å starte det initielle arbeidet med en slik komité, og Solveig, Knut og Hanne sender i første omgang en bestilling til Anne- Aaen-Stockdale, leder for internasjonaliseringsgruppen.

Solveig skal ha et initielt møte med IFI om mulige internships, og om de som institutt ev. kan pilotere et slikt prosjekt for fakultetet.     

 
6 – Terminologi i læringsutbyttebeskrivelser – oppfølging av emneseminaret

emneseminaret tirsdag 29/3 kom det frem et ønske om et klarleggende notat for hvilken terminologi (adjektiv, verb og substantiv) vi skal bruke i  læringsutbyttebeskrivelsene for de ulike nivåene beskrevet hos Nokut. Vi oppretter en komité som arbeider med denne saken. Andreas Tandberg blir koordinator og sekretær for gruppa. Tom Lindstøm har også sagt ja til å bli med. I tillegg spør vi Carl Henrik Gørbitz (KI) og Hege Christensen (FAI) om å være med i komiteen. [Alle har nå sagt ja til å være med i komiteen. Carl Henrik Gørbitz blir komité-leder. Andreas lager et førsteutkast til notat og kaller inn til møte]. 

 

7 – Masterporteføljen – forberedelse til neste STUT der denne vil bli en hovedsak

Masterporteføljen blir sak på neste STUT-møte. Andreas sender neste uke ut tabellen som inneholder oversikt over bachelorprogrammer og tentative masterprogrammer. Utdanningslederne presenterer sine respektive masterprogram på STUT-møtet 8/4. 

 
8 – Eventuelt

E-post om innmelding av programvare til bruk i undervisningen:

Andreas informerte om at det kommer en rapport, "IT-støttet undervisning", som rådgir dekanatet om hvordan fakultetet skal legge til rette for å tilby enkelte konkrete IT-tilbud i undervisningen. Bl.a. beskriver rapporten et system for innmelding og tilgjengeliggjøring av programvare som brukes i emneundervisningen. Frem til dette systemet ev. kommer på plass, kommer MN-IT til å etterlyse ønsker om programvare fra faglærerne gjennom e-post til utdanningslederne. Utdanningslederne blir oppmodet om å formidle og følge om denne e-posten ved sine egne institutt.

Møte i Nasjonalt fagråd for biofag:

Tom Andersen orienterte fra møte i Nasjonalt fagråd for biofag. Fagrådet er oppnevnt av Universitets- og høgskolerådet. På møtet var bl. a. ansatte fra Bioceed ved UiB. Tom lurte på om det var andre UHR-oppnevnte organisasjoner fra andre fagområder, og om vi ev. kan bruke disse kanalene til erfaringutveksling med tanke på Interact-arbeidet. Vi ble enige om å i første omgang invitere Bioceed-miljøet til MNT-konferansen som MN arrangerer i 2017.

Status fra emnekomiteene:

Jaan Erik Roots etterlyste informasjon om hvor langt emnekomiteene ved de ulike instituttene har kommet i arbeidet sitt. Vi tok en runde rundt bordet. For de fleste instituttene er nå faginnhold for emnene på de tre første semesterne på plass. Det jobbes med å få på plass lub-er og undervisningsformer for disse emnene. Vi minner om at forslag til lub-er og undervisnings- og vurderingsformer ifølge tidsplanen skal være klart til 15/4. Det er viktig at vi får et førsteutkast av dette nå, slik at det ikke kommer noe helt uventet til den endelige fristen 1/6. Se lenke til tidsplan i høyre marg.

Tidsplan

 

Publisert 5. apr. 2016 10:16 - Sist endra 5. apr. 2016 10:16