STUT/STUA-møte 4. mars 2016

Til stede: Solveig Kristensen (MN), Knut Martin Mørken (MN), Tom Andersen (IBV), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Dag Langmyhr (IFI), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Tom Lindstrøm (MI), Hege S. Christensen (FAI), Annik Myhre (Geo), Sølvi Haavik (MN), Hanne Sølna (MN), Anne-Lise Hansen, Yvonne Halle (MN), Ellen Grøholt (MN), (Andreas Tandberg (MN), referent), Marianne Jakobsen (MN), Tone Skramstad (MN), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Grete Stavik Døvle (FI), Christine Sundtveten (FI), Adine  Thoresen (Geo), Kristin Broch Eliassen (IFI), Kristin Bråthen (IFI), Katrine Langvad (FI), Kristin Johanne Grasmo (Farmasi), Annika Rigenholt (MI), Biljana Dragisic (MI),Inger Christin Borge (Mi) Helena Båserud Mathisen (MI), Ilan Dehli Villanger (MN), Linda Thereses Sørensen (MN), Lieu Thi Thuy Duong (KI), Emilie Willoch Olstad (studentrepresentant).

Saksliste

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Informasjon fra studiedekan

Skjemaene (se tidsplan) som ble sendt ut til instituttene med innsendingsfrist 15/2 er nå til behandling hos fakultetet. Skjemaene inneholder endelige programnavn, studieretninger og emnematrise for alle program. På bakgrunn av bestillingsskjemaene skal fakultetet sende et notat til UiO innen 1/4 etter at notatet har vært på høring hos instituttene. Se tidsplan i margen til høyre. 

Eiendomsavdelingen har inngått leieavtale med Silurveien 2 (ved Rikshospitalet). Lokalet rommer 480 plasser og skal brukes som eksamenslokale for digital eksamen, samt for papireksamen i en overgangsperiode. Lokalet vil inneholde nett, kontrollrom, oppbevaringsrom for låne-PC-er etc. Lokalet skal etter planen være klart til september 2016.   

Hans  Petter Langtangen (IFI) og Per Grøttum (medfak) fikk Thon-prisen for fremragende undervisning. Det var utdeling og feiring i aulaen 3/4. MN gratulerer vinnerne. 

Vi arbeider videre med lærings- og arbeidsmiljøåret 2016. 

Tidsplan InterAct

 

2 – Programseminar høsten 16

Linda Sørensen fra ForVei presenterte mulige to "datopakker" for programseminarene på Sundvolden til høsten (se presentasjon høyre marg). Linda ønsket tilbakemeldinger på datoene fra instituttene. De fleste instituttene meldte tilbake at forslag 1 i presentasjonen var beste alternativ for programseminarene. [Etter noen mindre justeringer, har Linda kommet frem til følgende datoer for programseminarene: 

  • 19. - 20. august (fre - lør): LeP, 
  • 22. - 23. august (man - tirs): Farmasi, BIO, MBK
  • 1. - 2. september (tors - fre): Geofag, Kjemi
  • 5. - 6. september (man - tirs): FAM, ELDAT, MENA
  • 8. - 9. september (tors - fre): MIT, MAEC
  • 12. - 13. september (man - tirs): I:NOR, I:SK, I:PROG, I:DESIGN]

Solveig Kristensen informerer dekan Morten Dæhlen om at vi bruker 2. september til programseminar selv om dette kolliderer med UiOs årsfest. 

 

3 – Nettpresentasjoner

Når de nye/reviderte studieprogrammene skal presenteres på nett, er det viktig at det skrives tekster som er gode. Studieweb-redaktør Tone Skramstad presenterte nettarbeidet som må gjøres i forbindelse med revisjonen og delte tips om hvordan vi kan presentere programmene på best mulig måte. Tone pekte på at det særlig er viktig å ha fokus på hvem som er målgruppen for tekstene og understreket at denne målgruppen ikke nødvendigvis vil ha det samme begrepsuniverset som oss. Se Tones presentasjon til høyre.

Nettpresentasjoner
4 – Programrevisjonen

Fakultetet har gått gjennom de innspillene som kom fra instituttene til 15.-februar fristen, og Anne-Lise Hansen ga en status for hvor prosessen med programskjemaene står og hva som skjer videre. Presentasjonen til Anne-Lise dannet utgangspunkt for diskusjonen/"speed daten" med instituttene mot slutten av møtet. Anne-Lise minnet alle institutter om arbeidsstue den 16/3 der det blant annet skal jobbes med overgangsordninger. Se detaljer om arbeidet med programskjemaene i Anne-Lises presentasjon til høyre

Programskjemaene 15.2.2016
5 – Knut Mørken planlegger et emnekomite-seminar for instituttene tirsdag 29. mars der det blir fokus på hvordan emnekomiteene kan legge opp arbeidet sitt. E-post med påmeldingsskjema kommer. I forlengelse av emnekomité-diskusjonen ble det meldt inn ønske fra utdanningslederne om et skriv/mal om hvordan lub-ene til programmene bør utformes. Fakultetet utformer et slikt skriv og sender ut til utdanningslederne.  
Publisert 17. mars 2016 11:13