STUT/STUA møte 29. januar 2016

Til stede: Solveig Kristensen (MN), Knut Martin Mørken (MN), Tom Andersen (IBV), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Tom Lindstrøm (MI), Dag Langmyhr (IFI), Hanne Sølna (MN), Anne-Lise Hansen, Yvonne Halle (MN), Ellen Grøholt (MN), (Andreas Tandberg (MN), referent), Marianne Jakobsen (MN), Tone Skramstad (MN), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Grete Stavik Døvle (FI), Christine Sundtveten (FI), Karl Johan Ullavik Bakken, (Geo), Adine  Thoresen (Geo), Kristin Broch Eliassen (IFI), Kristin Bråthen (IFI), Kristin Johanne Grasmo (Farmasi), Annika Rigenholt (MI), Helena Båserud Mathisen (MI), Morten Østigård (studentrepresentant), Kristin Hubred Nygård (studentrepresentant).

Fraværende: , Hege S. Christensen (Farmasi), Annik Myhre (Geo), Ina Kullmann (studentrepresentant), Biljana Dragisic (MI), Katrine Langvad (FI)

Saksliste

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Informasjonssak om R2 v/ Solveig Kristensen

Vi har søkt om innføring av R2-krav i bredden av programporteføljen og har nå fått svar fra KD. For fag med realfagskode kan vi innføre R2-krav på de programmene vi ønsker. Saken var oppe på instituttledermøtet torsdag 28/1. Det ble vedtatt R2-krav for alle program med realfagskode med unntak av bachelorprogrammet i biologi. I tillegg vil robotikkprogrammet, som eneste IFI-program, få R2-krav. Opptakskravet innføres med en tidsforskyvning, slik at det gjelder f.o.m. opptak til studieåret 2019. Ønsker om R2-krav blir meldt inn fra instituttbestyrerne i dag, 29/1, og fakultetet melder videre til KD innen 1/2. Opptakskravet gjelder for to år av gangen etter innføring. 

 

2 – Emnekoder

Yvonne Halle orienterte om prinsipper for laging av emnekoder. Vi har fått føringer for dette arbeidet fra UiO (se "Prinsipper for emnekoder" i presentasjonen i  margen til høyre). Yvonne understreket at helhet i emnenavn på tvers av programporteføljen er viktig. IBV vurderer å endre prefiksene i sine emnetitler i forbindelse med programrevisjonen, da det oppleves som unaturlig å holde på prefiksene "MBV" og "BIO" etter sammenslåingen. IFI kommer også til å endre prefiks og nummer i sine emnekoder, rett og slett fordi de ikke har flere tall igjen. Det ble kommentert at det er uheldig med programspesifikke emne-titler, som f.eks. "MENA1000". FI vurderee å endre disse emne-titlene slik at de følger prinsippene ved resten av fakultetet. Andre institutt som har behov for å endre emnekoder, blir bedt om å sende forslag til fakultet. Om nødvendig vil fakultetet sende ut bestillinger til konkrete institutt om dette etter den 15/2 (frist, emnematrise). Andre frister i forbindelse med emnearbeidet vil bli sendt ut på e-post. 

Emnekoder

3 – Overgangsordninger

Yonne og Ellen Kristine Grøholt orienterte om overgangsordninger i forbindelse med programrevisjonen. Det er viktig å lage gode overgangsordninger som varer lenge, med tydelig informasjon om hvilke emner som går for siste gang når, hvilke erstatningsemner som kommer istedenfor, og med informasjon om eventuell emne- overlapp mellom gamle og nye emner. Det kan ev. være aktuelt å ta inn flere studenter enn normalt på emner som går for siste gang. Et annet viktig moment er at studenter har rett til å søke permisjon, utsatt studiestart, endret progresjon osv. Overgangsordningene må også ivareta disse studentene. Studenter på fritt sammensatt grad er eksempel på en annen gruppe som må ivaretas av overgangsordningen. Det bør komme informasjon om opptakskrav til masterprogrammene i 2018 allerede dette semesteret, med tanke studenter som velger bachelor-program i student-web i juni i år. Se presentasjon i høyre marg.

Overgangsordninger
4 – Revidert tidsplan

Ragnhild Kobro Runde presenterte forslag til revidert tidsplan for InterAct. Det viktigste arbeidet i vårsemesteret er arbeidet med bachelor-emnene og overgangsordningene. Notat om studiereformen som skal til UiO 1/4 er et annet sentralt punkt. Det ble understreket at det i prosessen fremover er instituttene som leverer til fakultetet, ikke enkeltpersoner eller programkomiteer. Hva som må gjennom instituttstyret og hva som kan avgjøres av utdanningsleder eller programkomité, må bestemmes ved instituttet før utsendelse. Det kom spørsmål om master-fristen den 1/6 og hvorvidt emnematrise for master skal leveres til dette tidspunktet nå som innføring av masterporteføljen er utsatt et år. Ragnhild klargjør dette punktet og endrer/spesifiserer ellers tidsplanen utfra de  innspillene som kom frem på møtet. Endelig tidsplan for våren 2016 blir lagt ut i referatet og på InterAct-sida så snart den er klar. Om det fortsatt er spørsmål til tidsplanen, meld fra til InterAct-gruppen.   

 
Publisert 12. feb. 2016 08:49 - Sist endra 27. mai 2016 15:05